Edukacja globalna dzieci w zakresie kształtowania krajobrazu - Global Garden Project Praia (Republika Zielonego Przylądka)

  • Author: Mariusz Antolak
  • Institution: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2436-6990
  • Year of publication: 2021
  • Source: Show
  • Pages: 394-410
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2021.02.22
  • PDF: em/15/em1522.pdf

Globalna edukacja szczególny nacisk kładzie na ukazywanie relacji między jednostką i procesami globalnymi (Lipska-Badoti i in., 2011), do których zaliczają się zmiany w krajobrazie. Sprzyja ona kształtowaniu postaw odpowiedzialnych już od najmłodszych lat, niezależnie od miejsca zamieszkania. Praca prezentuje wyniki badań przeprowadzonych wśród uczniów jednej ze szkół podstawowych w dzielnicy Achada Grande Frente w Prai (Republika Zielonego Przylądka). W kwietniu 2015 roku szkoła brała udział w projekcie Global Garden Project, Fundacji „W krajobrazie”. W badaniach szczególną uwagę zwrócono na kwestie związane z postrzeganiem krajobrazu w ujęciu edukacji globalnej. Wśród uczniów (8-14 lat) przeprowadzono badania ankietowe oraz wykonano szczegółową analizę prac plastycznych sporządzonych przez dzieci w ramach warsztatów. Przeanalizowano komponenty krajobrazu, rozmieszczenie obiektów na planszach oraz opracowano typologię obiektów dendrologicznych. Analiza i interpretacja prac dzieci jest dobrym źródłem informacji, pomagającym w przygotowania właściwego programu nauczania w zakresie edukacji krajobrazowej.

Global education of children in landscape shaping - Global Garden Project Praia (The Republic of Cabo Verde)

Global education puts particular emphasis on showing the relationship between an individual and the global processes (Lipska-Badoti i in., 2011) which include changes in the landscape. It helps to shape responsible attitudes from an early age, independently from the place of residence. This paper presents the results of a survey conducted among students of one primary school in the Achada Grande Frente district of Praia (Cape Verde). In April 2015, the school took part in “In the Landscape” Foundation project entitled Global Garden Project. During the research, particular attention was paid to the issues related to the perception of landscape in terms of global education. A questionnaire survey and artistic workshops were carried out among the school’s students (children aged 8-14). After that a detailed analysis of these artworks was made. The components of the landscape, objects spaced on the pieces of paper were analyzed, and a typology of dendrological objects were developed. The analysis and interpretation of children’s works is a good source of information, helping to prepare an appropriate curriculum in the field of landscape education.

REFERENCES:

  • Altun, M. 2017. What Global Education Should Focus on. International Jo­urnal of Social Sciences & Educational Studies. 4 (1), pp. 82–86.
  • Antolak, M. 2018. Art Therapy in The Mathare Slum (Nairobi, Kenya). In: Conference Proceedings, 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts, SGEM 2018. Albena, Bulgaria. 5 (3–4), pp. 55–62.
  • Cierkosz, I. 2013. Analiza prac plastycznych dzieci z perspektywy klasyczne­go postrzegania piękna. Przegląd Pedagogiczny. 2, ss. 85–97.
  • Duksa, P. 2011. Rysunek dziecka w diagnozie psychopedagogicznej. Studia Elbląskie. 12, ss. 425–435.
  • Gontarska, M. i Kaleta-Hulboj, M. 2015. Wprowadzenie: Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje. W: Kaleta-Hulboj, M. i Gontarska, M. red. Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, ss. 4–15.
  • Irwin, A. i Wilson, C. 2009. Wyspy Zielonego Przylądka. Warszawa: PWN.
  • Kopczyński, K. 2009. Edukacyjne walory krajobrazu kulturowego. Problemy Ekologii Krajobrazu. 25, ss. 53–62.
  • Lipska-Badoti, G., Rostek, B., Szczygieł, P. i Witkowski, J. 2011. Edukacja glo­balna w szkole. Warszawa: Wyd. Centrum Edukacji Obywatelskiej, PAH.
  • Long, H.M. and King, R.N. 1964. Improving the Teaching of World Affairs: The Glens Falls Story. Washington: National Council for the Social Stu­dies.
  • Lowenfeld, V. and Brittain, W.L. 1977. Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa: PWN.
  • Łosiewicz, A. 2002. Rysowanie odzwierciedla myślenie dziecka. Edukacja i Dialog. 10, ss. 37.
  • Nazaruk, S. i Konovaluk, E. 2012. Rysunek w wychowaniu przedszkolnym – rola w diagnostyce i terapii pedagogicznej. Rozprawy Społeczne. 1 (6), ss. 5–20.
  • Skubała, P. i Kukowka, I. 2010. Zrozumieć przyrodę na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by budować motywację do działań ekologicznych. Zeszyty Ekologiczne. 1. Bystra: Wyd. Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.
  • Szczęsna, J. 2010. Koncepcja edukacji krajobrazowej na poziomie szkolnym w odniesieniu do kierunków nauki o krajobrazie. Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska Lublin – Polonia. 65 (1B), ss. 137–157.

warsztaty plastyczne edukacja dziecięca postrzeganie krajobrazu artistic workshops childhood education landscape perception

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart