Codzienność szkolna polskiego ucznia w Irlandii
- Year of publication: 2012
- Source: Show
- Pages: 144-166
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2012.08
- PDF: em/1/em108.pdf
Wstąpienie Polski do krajów Unii Europejskiej w 2004 roku i otwarcie zagranicznych rynków pracy wywołało falę migracyjną ludności polskiej m.in. do Irlandii. Polacy emigrują tam całymi rodzinami w poszukiwaniu lepiej płatnej posady i stabilizacji finansowej. Ich dzieci muszą kontynuować obowiązek szkolny w obcym dla siebie zarówno językowo, jak i kulturowo środowisku. W związku z tym przeprowadzone zostały badania nad adaptacją polskiej młodzieży szkolnej do warunków życia i edukacji w Irlandii. Artykuł stanowi próbę przybliżenia czytelnikowi obrazu codzienności szkolnej polskiej młodzieży na emigracji. Omawia zasady i reguły funkcjonujące w irlandzkich szkołach, metody i formy pracy z uczniem, system kontroli i oceniania, a także wymagania wychowawcze i dydaktyczne stawiane imigrantom w tym kraju.
Educational daily routine of the Polish learner in Ireland
The accession of Poland to the European Union in 2004 and opening foreign work markets gave rise to a migration surge of Poles – among other countries also to Ireland. They emigrate with whole families in search for a better paid job and financial stabilization. Their children have to continue school education in a linguistically and culturally alien environment. Therefore, some studies were conducted on the adaptation of Polish school youth to the life and educational conditions in Ireland. The article is an attempt at familiarizing the Reader with daily school routine of young Polish emigrants. What is discussed here are the principles functioning in Irish schools, methods and forms of work with the learner, the system of controlling and evaluation, as well as moral and didactic requirements imposed on immigrants in this country.
REFERENCES:
- A brief description of the Irish education system. Dublin 2004, Department of Education and Science.
- Grabowska-Lusińska I.: Analiza irlandzkiego rynku pracy w kontekście procesów migracyjnych ze szczególnym uwzględnieniem napływu Polaków. Centre of Migration Research, Working Papers 2007, No. 25/83.
- Okoń W.: Wszystko o wychowaniu. Warszawa 1999, „Żak”.
- Scheffer P.: Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym. Wołowiec 2010, Wydawnictwo Czarne.
- Szymański M. J.: Funkcje edukacji szkolnej w zmieniającym się społeczeństwie. W: B. Muchacka, M. Szymański (red.): Szkoła w świecie współczesnym. Kraków 2008, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Twoje dziecko a szkoły w Irlandii. Jesuit Refugee Service – Ireland. http://mie.ie/getdoc/019b087b-aade-4799-9a7e-b8e53492f803/4-Polish.aspx (12.03.2012).
- Waller W.: The sociology of teaching. New York 1965, John Wiley and Sons, Inc.
- http://www.ifhe.org (12.03.2012).
- http://www.wordiq.com/definition/Education_in_the_Republic_of_Ireland (20.03.2012).
- http://www.migracje.uw.edu.pl/download/publikacja/216/ (13.04.2012).
szkoła szkoła irlandzka polska szkoła weekendowa edukacja wielo- i międzykulturowa