Ludność rdzenna w kanadyjskim systemie edukacji – próba pogodzenia z przeszłością, aktualna sytuacja i planowane działania
- Institution: Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1134-7021
- Year of publication: 2022
- Source: Show
- Pages: 76-87
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.01.05
- PDF: em/16/em1605.pdf
Indigenous Peoples in the Canadian education system – an attempt to reconcile to the past, the current situation and planned activities
This article is devoted to theoretical considerations on the education of Canadian Indigenous Peoples. In the past, this education was provided in state boarding schools by priests and nuns, mainly for First Nations children aged 4– –16, who were sent there forcibly, taken by force from their parents. There were many cases of abuse in schools such as: physical, mental and sexual violence, experienced by approximately 150 000 children. Some of them never returned to family homes. These schools destroyed the psyche of many young people and influenced their later lives. It was not until 2005 that the Canadian government officially apologized to survivors and their families for the harm suffered by several generations of Indigenous Peoples during 120 years of compulsory education, conversion and integration into white colonizing society. Currently, the Canadian government willing to compensate for past harm, is working at federal and provincial levels to improve access of Indigenous people to the education system at all levels.
Artykuł jest poświęcony teoretycznym rozważaniom na temat edukacji przedstawicieli ludności rdzennej zamieszkujących tereny Kanady. Edukacja ta w przeszłości była prowadzona w szkołach państwowych z internatem przez księży i zakonnice, głównie dla dzieci First Nations, w wieku od czterech do szesnastu lat, które kierowane były tam przymusowo, siłą zabierane od rodziców. W szkołach dochodziło do wielu nadużyć: przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej, której doświadczyło około 150 tys. dzieci; część z nich nigdy nie wróciła do domów rodzinnych. Szkoły te zniszczyły psychikę wielu młodych ludzi i wpłynęły na ich późniejsze życie. Dopiero w roku 2005 rząd Kanady oficjalnie przeprosił Ocalałych i ich rodziny za krzywdy, jakich doznało kilka pokoleń ludności rdzennej w czasie 120 lat przymusowej edukacji, nawracania i integracji ze społeczeństwem białych kolonizatorów. Obecnie rząd kanadyjski, chcąc wynagrodzić wyrządzone w przeszłości krzywdy, prowadzi działania na poziomie federalnym i prowincjonalnym zmierzające do poprawy dostępu ludności rdzennej do systemu edukacji na wszystkich szczeblach.
REFERENCES:
- Carr-Stewart, S. 2019. Knowing the Past, Facing the Future. Vancouver: UBC Press, Purich Books.
- Constitution Act, 1867 to 1982. https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/const/ (20.03.2021).
- 2013. Charter of Commitment, First Nations, Métis and Inuit Education (FNMI). https://cdnsba.org/wp-content/uploads/2014/06/Official-Charter.pdf (20.03.2021).
- 2018. Indigenous Education, Structure, Initiatives and Promising Practices. https://cdnsba.org/wp-content/uploads/2013/10/Indigenous-Education-Structure-Initiatives-and-Promising-Practices.pdf (20.03.2021).
- Gierak-Onoszko, J. 2019. 27 śmierci Toby’ego Obeda. Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie.
- Goulet, L.M. and Goulet, K.N. 2015. Teaching Each Other. Nehinuw Concepts and Indigenous Pedagogies. Vancouver: UBC Press.
- Grzelak, M. 2020. Kanadiana. Warszawa: Burda Media Polska.
- Kijewska-Trembecka, M. 2013.Współczesne wieloetniczne społeczeństwo Kanady. W: Kijewska-Trembecka, M. red. Kanada na przełomie XX i XXI wieku. Polityka, społeczeństwo, edukacja. Kraków: Księgarnia Akademicka, ss. 161–211.
- Konarzewski, K. 2000. Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.
- Łobocki, M. 2008. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Łuczewski, M. i Bednarz-Łuczewska, P. 2012. Analiza dokumentów zastanych. W: Jemielniak, D. red. Badania jakościowe. Metody i narzędzia. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, ss. 163–188.
- Majewski, J. 2019. Jeszcze jeden raj utracony. O reportażu Joanny Gierak-Onoszko „27 śmierci Tobe’go Obeda”. Kultura Liberalna. 552 (32), (opublikowane online 6.08.2019). https://kulturaliberalna.pl/2019/08/06/pawel-majewskirecenzja-gierak-onoszko-27-smierci-tobyego-obeda/ (14.03.2021).
- Paquette, J. and Fallon, G. 2010. First Nations Education Policy in Canada: Progress or Gridlock? Toronto: University of Toronto Press.
- Polimeter Trudeau. https://www.polimeter.org/en/trudeau (20.03.2021).
- Raptis, H. 2016. What We Learned. Two Generations Reflect on Tsimshian Education and the Day Schools. Vancouver: UBC Press.
- Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Statistics Canada. 2017. Focus on Geography Series, 2016 Census. Ottawa, Ontario: Statistics Canada Catalogue. https://www12.statcan.gc.ca/census-recensement/2016/as-sa/fogs-spg/Facts-CAN-eng.cfm?Lang=Eng&GK=CAN&GC=01&TOPIC=9#sec-geo-dq (21.03.2021).
- Śliz, A. i Szczepański, M.S. 2013. Gettoizacja czy tolerancja, czyli spór o wielokulturowość. Kultura i Polityka. 13, ss. 94–114.
- Tananaka, M.T.D. 2017 Learning and Teaching Together. Weaving Indigenous Ways of Knowing into Education. Vancouver: UBC Press.
- Truth and Reconciliation Commission of Canada Calls to Action, 2015. https://nctr.ca/assets/reports/Calls_to_Action_English2.pdf (21.03.2021).
- Wosik, A. 2017. 150 lat Kanady. Gorzkie urodziny światowego mocarstwa. https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/150-lat-kanady-gorzkie-urodziny-swiatowego-mocarstwa/q3x5nlw (15.03.2021).
education system Indigenous People Canada Justin Trudeau – prime minister ludność rdzenna system edukacji Kanada Justin Trudeau – premier