Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach polskich uczniów i uczennic: codzienność i wizja przyszłości szkoły
- Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3454-7894
- Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- ORCID: https://orcid. org/0000-0002-7131-626X
- Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7660-2070
- Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1614-926X
- Year of publication: 2022
- Source: Show
- Pages: 151-163
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.01.10
- PDF: em/16/em1610.pdf
Distance education during the COVID-19 pandemic in the experiences of Polish students: everyday life and a vision of school’s future
Our project was conducted during the COVID-19 pandemic. 1955 students from Polish schools participated in the study. The aim was to detect school experiences of children, adolescents and young adults. The results show the lack of digital hygiene, but also the respondents’ general satisfaction with the distance learning and their including its elements in the vision of the school of the future. The differences in the experiences of boys and girls and of the learners in rural and urban areas are a premise for the interpretation of the obtained results in the direction of deepening the previously existing inequalities associated with distance learning.
Badania były prowadzone w czasie pandemii COVID-19 na grupie 1955 uczniów i uczennic polskich szkół. Celem badania było poznanie szkolnych doświadczeń dzieci i młodzieży. Wyniki wskazują przede wszystkim na brak higieny cyfrowej, ale też ogólne zadowolenie respondentów z edukacji zdalnej i uwzględnianie jej elementów w wizji szkoły przyszłości. Różnice doświadczeń chłopców i dziewcząt oraz osób uczących się na wsiach i w miastach są przesłanką do interpretacji uzyskanych wyników w kierunku pogłębiania przez edukację zdalną istniejących wcześniej nierówności.
REFERENCES:
- Batorski, D. i Płoszaj, A. 2021. Diagnoza i rekomendacje w obszarze kompetencji cyfrowych społeczeństwa kompetencji cyfrowych społeczeństwa i przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu i przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu w kontekście zaprogramowania wsparcia w latach 2014–2020. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
- Bieganowska-Skóra, A. i Pankowska, D. 2020. Moje samopoczucie w e-szkole. https://lscdn.pl/pl/publikacje/publikacje-pozostale/12130,Raport-z-badan-nad-samopoczuciem-uczniow-w-e-szkole.html (26.06.2021).
- Centrum Polityk Publicznych. 2020. Raport z badania: Kształcenie na odległość oczami nauczycieli, dyrektorów szkół, uczniów i rodziców. https://mcdn.edu.pl/3d-flip-book/raport-z-badania-ksztalcenie-na-odleglosc-oczami-nauczycieli-dyrektorow-szkol-uczniow-i-rodzicow/ (20.06.2021).
- Drozdowski, R., Frąckowiak, M., Krajewski, M., Kubacka, M., Modrzyk, A., Rogowski, Ł., Rura, P. i Stamm, A. 2020. Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań. http://socjologia.amu.edu.pl/images/pliki/r%C3%B3%C5%BCne_prezentacje_etc/%C5%BBycie_codzienne_w_czasach_pandemii_-_Wydzia%C5%82_Socjologii_UAM_-_WWW.pdf (29.06.2021).
- Gałwas, B. i Nowak, S. 2007. Rola kształcenia na odległość w tworzeniu krajowego systemu kształcenia przez całe życie. Warszawa: Wydawnictwo PJWSTK.
- Gop, A. i Jaskulska, S. 2020. Kształcenie na odległość a rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i ich rodziców w świetle wyników badań – w kierunku nowej szkoły. Studia Edukacyjne. 58, ss. 27–46.
- Jachimczak, B. i Bilicki, T. 2021. Powrót do szkoły po okresie pandemii i nauczania zdalnego. Łódź: Fundacja Innopolis.
- Jakubczak, B. 2008. Kształcenie zdalne przez Internet jako urzeczywistnienie idei edukacji bez granic. W: Czajkowska, A. i Rondalska D. red. Edukacja bez granic mimo barier: Przestrzeń tworzenia. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
- Jaskulska, S. i Jankowiak, B. 2020. Postawy nauczycielek i nauczycieli wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Studia Edukacyjne. 57, ss. 47–65.
- Kopciał, P. 2013. Analiza metod e-learningowych stosowanych w kształceniu osób dorosłych. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki. 9, 79–99.
- Krauze-Sikorska, H., Klichowski, M., Jaskulska, S., Jankowiak, B., Sikorska, J. i Koziarski, J. 2020. Twoja lekcja w przyszłości. Jak wyobrażasz sobie naukę w szkole po pandemii COVID-19? Raport z badania ankietowego. VULCAN. https://sites.google.com/view/twoja-lekcja-w-przyszlosci (26.06.2021).
- Kwieciński, Z. 2020. Bezbronni: odpad szkolny na wsi. Warszawa: Wydawnictwo Edytor.
- Michalska, S. 2020. Szkoła wiejska w czasie pandemii. Wieś i Rolnictwo. 3 (188), ss. 119–139.
- Milska, K.A., Krakowiak, M., Zdun-Ryżewska, A., Błażek, M. i Słoniewski, P. 2021. Funkcjonowanie Polaków w okresie pandemii COVID-19 z uwzględnieniem poziomu ich wykształcenia i płci. Psychiatria. 18 (2), ss. 92–96.
- Lange, R. i Osiecki, J. 2014. Nastolatki wobec Internetu, https://akademia.nask.pl/badania/raport_z_badan_nastolatki_wobec_internetu.pdf (29.06.2021).
- Plebańska, M., Szyller, A. i Sieńczewska, M. 2020. Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Podsumowanie wyników badania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8 (25.06.2021).
- Przybysz-Gardysz, E. 2020. Dlaczego projekt „zaproś mnie na swoją lekcję” może zmienić edukację w Polsce? https://dlanauczycieli.blogspot.com/2020/06/korzysci-projektu-zapros-mnie-na-swoja.html (30.06.2021).
- Ptaszek, G, Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M. i Bigaj, M. 2020. Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Pyżalski, J. 2020. Edukacja zdalna pokazała, że szkoła stoi relacjami. https://edukacja.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/7727346,edukacja-nauczanie-zdalne-koronawirus-pandemia-szkola-relacja-nauczyciel-uczen.html (25.06.2021).
uczenie się na odległość polska szkoła doświadczenia szkolne koronawirus distance learning Polish school school experiences coronavirus