O (nie)zakorzenieniu w śląskości. Nowy Śląsk jako przestrzeń tworzenia się biografii

  • Author: Gabriela Piechaczek-Ogierman
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4425-7732
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 31-42
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.02.02
  • PDF: em/17/em1702.pdf

About being (not)rooted in Silesianness. New Silesia as a space for creating a biography

New Silesia was the result of a communist project, that was implementing the vision of building a socialist world and creating a new man. This process had fundamental importance for people coming in masses to Upper Silesia to work and for their biographies to be constructed. In the article I present a trajectory reconstruction of the identity of a woman participating in the research. Her biography is an example of the identity processes related to the arrival and life in the „forming” city.

Nowy Śląsk był dziełem peerelowskiego projektu realizującego wizję budowy socjalistycznego świata i wytwarzania nowego człowieka. Proces ten miał zasadnicze znaczenie dla przyjeżdżających masowo do pracy na Górny Śląsk osób i ich konstruujących się biografii. W artykule prezentuję trajektoryjną rekonstrukcję tożsamości kobiety uczestniczącej w badaniach. Jej biografia stanowi egzemplifikację zachodzących procesów tożsamościowych związanych z przyjazdem i życiem w „tworzącym się” mieście.

REFERENCES:

  • Ablewicz, K. 2017. Dwie fenomenologie (Husserl – Perls) oraz ich funkcje w pedagogicznym procesie badawczym – tekst dedykowany pamięci Pro­fesor Teresy Bauman. Jakościowe Badania Pedagogiczne. 2. T. 2, ss. 46–64.
  • file:///C:/Users/Admin/Desktop/Moja%20metodologia/ablewicz_dwie_feno­menologie_2018.pdf (8.02.2022).
  • Ablewicz, K. 2004. Codzienność i fenomenologia: metodologiczne uwagi pedagoga. W: Palka, S. red. Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków: Wydawnictwo UJ, ss. 301–312.
  • Ablewicz, K. 2013. Metoda fenomenologiczna w badaniach pedagogicznych i kształceniu pedagogów (ujęcie metodyczne). http://old.franko.lviv.ua/Pe­dagogika/periodic/pedos3t/tom1/13_ablewicz.pdf (8.02.2022).
  • Frużyński, A. 2012. Zarys dziejów górnictwa węgla kamiennego w Polsce. Za­brze: Muzeum Górnictwa Węglowego.
  • Hobsbawm, E. 2008. Wprowadzenie. Wynajdywanie tradycji. W: Hobs­bawm, E., Ranger, T. red. Tradycja wynaleziona, tłum. M. Godyń, F. Go­dyń. Kraków: Wydawnictwo UJ, ss. 9–23.
  • Kożyczkowska, A. 2019. (Re)tradycjonalizm kaszubski: w stronę nowej ludo­wości. Edukacja Międzykulturowa. 1 (10), ss. 173–194.
  • Ossowski, S. 1966. Więź społeczna i dziedzictwo krwi. Warszawa: PWN.
  • Rokita, Z. 2020. Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
  • Tischner, J. 2018. Etyka solidarności oraz Homo sovieticus. Kraków: Wydaw­nictwo Znak.
  • Tracz, B. 2021. Migracje za pracą (1945–1989). W: Dziurok A., Linek B. red. Górny Śląsk w Polsce Ludowej. Wysiedlenia – emigracje – przyjazdy. T. 3, Katowice – Opole: Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Katowicach, Instytut Śląski w Opolu, ss. 131–149.
  • Weil, S. 2004. Dzieła. Poznań: Wydawnictwo „Brama” – Książnica Włóczę­gów i Uczonych.

biography biografia nowy człowiek (nie)zakorzenienie Nowy Śląsk new man (un)rootedness New Silesia

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart