Tożsamość w dobie globalizacji (raport z przeprowadzonego wśród studentów pochodzących z Polski i Zimbabwe badania z zastosowaniem Testu Dwudziestu Stwierdzeń Manforda Kuhna)
- Institution: Politechnika Śląska
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1519-0903
- Year of publication: 2022
- Source: Show
- Pages: 97-110
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.02.07
- PDF: em/17/em1707.pdf
Identity in the age of globalisation (a report on Manford Kuhn’s Twenty Statements Test taken by the students from Poland and Zimbabwe)
The global reality, and in particular the extensive network of economic, political and also strategic interdependencies, especially over the past several years, has led to a significant conversion of the educational model. As a result of the real changes taking place, whole social categories can be observed, whose life, work and also study are completely uprooted from a specific place and the concept of “we” goes beyond the borders of the local community. This raises the question of the factors that shape the “self” in the changing global world of the 21st century. The aim of this article is to compare the categories within which young people from Poland and Zimbabwe define themselves and to identify the dominant elements of a description of the “self” concept. The research tool is the Twenty Statements Test designed by the symbolic interactionist Manford Kuhn. McPartland’s (1959) codification key is used to interpret the test results.
Globalna rzeczywistość, a w szczególności rozbudowana sieć zależności ekonomicznych, politycznych a także strategicznych, szczególnie na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat doprowadziła do znaczącej konwersji modelu edukacyjnego. Wskutek zachodzących realnych zmian można zaobserwować całe kategorie społeczne, których życie, praca, a także nauka odrywają się zupełnie od konkretnego miejsca, a pojęcie „my” wykracza poza granice wspólnoty lokalnej. Pojawia się zatem pytanie o czynniki kształtujące „ja” w zmiennym, globalnym świecie XXI wieku. Celem artykułu jest analiza porównawcza kategorii, w ramach których definiują się młodzi ludzie pochodzący z Polski i z Zimbabwe, i wyróżnienie dominujących elementów opisu koncepcji-siebie. Narzędziem badawczym jest Test Dwudziestu Stwierdzeń zaprojektowany przez interakcjonistę symbolicznego Manforda Kuhna. W interpretacji wyników testu zostanie zastosowany klucz kodyfikacyjny McPartlanda (1959).
REFERENCES:
- Bokszański, Z. 1989. Tożsamość, interakcja, grupa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Jacobs, E. 2022. The homogenizing and diversifying effects of migration policy in the internationalization of higher education. Higher Education. 83, 339–355.
- Jedlińska, R. 2013. Rynek edukacji na tle procesu globalizacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług. 105, Europejska przestrzeń komunikacji elektronicznej. T. 2, ss. 631–641.
- Krzymiński, I. 1986. Symboliczny interakcjonizm i socjologia. Warszawa: PWN.
- Kuhn, M. 1964. Self. In: Gould J. and Kolb, W. L. eds. A Dictionary of the Social Sciences. New York: The Free Press, p. 629.
- Kuhn, M., McPartland, T. 1954. An empirical investigation of self attributes. American Sociological Review. 19, ss. 68–76.
- Kukla, D. 2009. Edukacja i rynek pracy w dobie globalizacji. Studia i Rozprawy. 18, ss. 59–72.
- Łuczaj, K. i Mucha, J. 2018. Why to employ foreign academics in Poland? Perspective of heads of university research teams. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny. 3 (169), ss. 185–204.
- McPartland, T. 1959. Manual for the Twenty Statements Problem (Revised). Kansas City. cyt. za Spitzer S., Couch C. and Stratton J., The Assessment of the Self. Iowa City: Sernoll Inc, s. 15.
- Mucha, J. i Łuczaj, K. 2018. Some Remarks on Academic Migration. Introduction. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny. 1 (163), ss. 259–283.
- Myszka, L. 2015. Refleksje o edukacji w dobie przemian globalizacyjnych. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja. 1 (7), ss. 75–89.
- Padło, T. 2021. Differentiation of Preferences Regarding the Places of Studying, Their Changes and Relationships with Mobility Decisions of the European Youth. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny. 3 (181), ss. 237– –251.
- Povstyn, O. 2020. Pandemia jako zagrożenie dla mobilności akademickiej czy szansa na nowe spojrzenie i przedefiniowanie działań. Youth in Central and Eastern Europe. 7 (11), ss. 61–69.
- Prinz, A. 2019. Migration, cultural identity and diasporas an identity economics approach. IZA Journal of Development and Migration. 10 (1), ss. 2– –20.
- Robertson, R. 1992. Globalization: Social Theory and Global Culture. London: Sage.
- Robertson, R. 1992. Globality, global culture, and images of world order. In: Haferkamp, H. and Smelser, N.J. eds. Social Change and Modernity. Berkeley: California University Press, pp. 395–411.
- Strauss, A. 1969. Mirrors and Masks. Mill Valley: The Sociological Press.
- Szacki, J. 2005. Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.
- Szczepański, M.S. i Śliz, A. (2015). Tożsamość w świecie na rozdrożu. W: Libor, G., Wódz, J. red. Niedokończone tożsamości społeczne: szkice socjologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ss. 79–96.
- Wobalis, M. 2017. W stronę cyfrowej dydaktyki akademickiej XXI wieku. Próba rozpoznania. Scripta Neophilologica Posnaniensia. 17, ss. 435–454.
- https://read.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2020_69096873-en#page226 (20.05.2021).
- https://read.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2020_69096873-en#page226 (20.05.2021).
- Wywiad z prof. Robertem Tomankiem, rektorem UE w Katowicach: Cyfrowa przyszłość Uniwersytetów. „Rzeczpospolita” z 13.05.2021, https:// www.rp.pl/Opinie/200519923-Cyfrowa-przyszlosc-uniwersytetow.html (17.02.2022).
Test Dwudziestu Stwierdzeń tożsamość mobilność globalizacja interakcjonizm symboliczny identity Twenty Statements Test mobility globalisation symbolic interactionism