Kontakt z Innym w – „innym” niż dotychczasowy – czasie pandemii. Rozważania o inkluzyjnej kulturze szkoły

  • Author: Urszula Dernowska
  • Institution: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2839-1077
  • Author: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
  • Institution: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0952-8931
  • Author: Urszula Markowska-Manista
  • Institution: Uniwersytet Warszawski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0667-4164
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 149-160
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.02.11
  • PDF: em/17/em1711.pdf

Contact with the Other in the “different” time of the pandemic. Reflections on the inclusive school culture

The concept of an inclusive school culture indicates the need for a multifaceted opening to different Others and their diverse educational needs. In this context, strategies oriented towards virtual contact and online relations with Others in a “different” world from the one were familiar with become particularly important. This article addresses the issue of (e)inclusive school culture in times of the COVID-19 disruptions. It presents selected illustrations of empirical research showing that despite the fact that the implementation of the idea of inclusion in the school learning environment is not easy during the pandemic, it is still possible, to provide various opportunities for students to build relations with Others in the spirit of the integration education and justice for all.

Koncepcja inkluzyjnej kultury szkoły wskazuje na potrzebę wieloaspektowego otwarcia się na różnorodnych Innych i ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne. Szczególnego znaczenia nabierają w niej strategie nakierowane na wirtualny kontakt i relacje online z Innymi w „innym” niż dotychczasowy, znany nam świat. W artykule poruszono zagadnienie (e-)inkluzyjnej kultury szkoły w czasie pandemicznych zakłóceń COVID-19. Przedstawiono wybrane egzemplifikacje badań empirycznych, które pokazują, że choć czas pandemii jest niełatwy dla implementacji idei inkluzji w szkolnym środowisku uczenia się, to jednak, nawet w tak trudnych warunkach, możliwe jest tworzenie uczniom różnorodnych okazji do budowania relacji z Innymi w duchu idei edukacji integracyjnej i sprawiedliwej dla wszystkich.

REFERENCES:

  • Bogdanowicz, M. 1995. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza. 3, ss. 216–222.
  • Czerepaniak-Walczak, M. 2018. Proces emancypacji kultury szkoły. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Daniel, J. 2020. Education and the COVID-19 pandemic. 49, ss. 91–96.
  • Dernowska, U. i Tłuściak-Deliowska, A. 2015. Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Dežan, L., Medarić, Z., Gornik, B. and Sedmak, M. 2020. Through the eyes of a migrant learner: Distance learning and equality during the COVID-19 pandemic in Slovenia. Conference paper: Local dimension of children’s migrations and its impact on EU integration policy. Kraków: Poland.
  • Duszyński, J., Afelt, A., Ochab-Marcinek, A., Owczuk, R., Pyrć, K., Rosińska, M., Rychard, A. i Smiatacz, T. 2020. Zrozumieć COVID-19. http://usz.edu.pl/wp-content/uploads/ZrozumiecCovid19_opracowanie_PAN.pdf (23.06.2021).
  • Kondracka, M. 2010. Spotkanie z Innym – refleksje teoretyczno-empiryczne. W: Dziewięcka-Bokun, L. i Śledzińska-Simon, A. red. Społeczeństwo wobec Innego. Kategoria Innego w naukach społecznych i życiu publicznym. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, ss. 63–68.
  • Global Education Monitoring Report, 2020: Inclusion and education: All means all. Paris: UNESCO.
  • Golberstein, E, Wen, H, and Miller, B.F. 2020. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) and Mental Health for Children and Adolescents. JAMA Pediatrics. 174 (9), ss. 819–820.
  • Guo, J., Fu, M., Liu, D., Zhang, B., Wang, X. and van Ijzendoorn, M.H. 2020. Is the psychological impact of exposure to COVID-19 stronger in adolescents with pre-pandemic maltreatment experiences? A survey of rural Chinese adolescents. Child Abuse & Neglect. 110 (Pt 2): 104667.
  • Markowska-Manista, U. i Zakrzewska-Olędzka, D. 2020. Family with children in times of pandemic – what, where, how? Dilemmas of adult-imposed prohibitions and orders. Society Register. 4 (3), ss. 89–110.
  • Markowska-Manista, U. 2016. Walka ze stereotypami odmienności kulturowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne. W: Dudzikowa, M. i Jaskulska, S. red. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? Warszawa: Wolters Kluwer, ss. 315–339.
  • Niemczyk, E.K., de Beer, Z.L., Steyn, H.J. 2020. The challenges posed by COVID-19 to the BRICS education systems: Lessons to be learnt. Perspectives in Education. 139 (1), ss. 173–188.
  • Nowosad, I. 2019. Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Parmigiami, D., Benigno, V., Giusto, M., Silvaggio, C. and Sperandio, S. 2021. E-inclusion: online special education in Italy during the COVID-19 pandemic. Technology, Pedagogy and Education. 30 (1), ss. 111–124.
  • Poleszek, W. i Pyżalski, J. 2020. Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii. W: Pyżalski, J. red. Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja, ss. 7–15.
  • Popyk, A. 2021. The impact of distance learning on the social practices of schoolchildren during the COVID-19 pandemic: reconstructing values of migrant children in Poland. European Societies. 23 (1), ss. 530–544.
  • Sahlberg, P. 2021. Does the pandemic help us make education more equitable? Educational Research for Policy and Practice. 20 (1), ss. 11–18.
  • Sideropoulos, V., Dukes, D., Hanley, et al. 2021. The impact of COVID-19 on anxiety and wellbeing for families of individuals with Special Education Needs and Disabilities in the UK. Journal of Autism and Developmental Disorders https://doi.org/10.1007/s10803-021-05168-5.
  • Sterna, D. 2020. Ocenianie w dobie koronawirusa. W: Pyżalski, J. red. Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja, ss. 64–69.
  • Yazcayir, G. and Gurgur, H. 2021. Students with special needs in digital class­rooms during the COVID-19 pandemic in Turkey. Pedagogical Research. 6 (1), em0088.
  • Waters, L, Allen, K.A. and Arslan, G. 2021. Stress-Related Growth in Adole­scents Returning to School After COVID-19 School Closure. Frontiers in Psychology. 12, 643443.
  • Zamkowska A., 2017. Kultura szkoły włączającej uczniów z niepełnospraw­nościami. Lubelski Rocznik Pedagogiczny. 2 (36), ss. 33–43.

kultura organizacyjna szkoły kultura inkluzji inność i różnorodność w edukacji szkolnej pandemia a inkluzyjna szkoła organizational school culture culture of inclusion otherness and diversity in school education pandemic and school inclusion

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart