Edukacja muzułmańska w Radżastanie. Studium przypadku madrasy dla dziewcząt w Bikanerze
- Institution: Uniwersytet Wrocławski
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8450-1707
- Year of publication: 2022
- Source: Show
- Pages: 161-171
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.02.12
- PDF: em/17/em1712.pdf
Muslim education in Rajasthan. A case study of madrasa for girls in Bikaner
The aim of the presented paper is to describe the functioning of madrasa in Bikaner, Rajasthan. Muslims constitute the second largest religious group in India and thus the largest religious minority. The low literacy level of Muslims and Schedule Castes/Schedule Tribes is well documented in research studies. The method used in this research is that of the case study. The presented results are the effect of the larger project on illiteracy conducted by the author in India in 2011–2020. Martha Nussbaum’s Capabilities Approach was used to analyze madrasa’s activity.
Celem artykułu jest przybliżenie czytelnikowi informacji na temat funkcjonowania madrasy dla dziewcząt w Bikanerze. Muzułmanie stanowią pod względem liczebności drugą grupę religijną w Indiach, a ich niski poziom alfabetyzacji jest dobrze udokumentowany w literaturze naukowej. W badaniach posłużono się metodą studium przypadku. Przedstawione wyniki są wąskim wycinkiem badań prowadzonych w latach 2011–2020 w Indiach. Do analizy działalności madrasy wykorzystano Perspektywę Zdolności Ludzkich Marthy Nussbaum.
REFERENCES:
- Anczyk, A., Grzymała-Moszczyńska, H., Stojkow, M. i Job, M. 2012. Idea edukacji w wybranych religiach: w chrześcijaństwie, islamie, buddyzmie i konfucjanizmie. Psychologia Wychowawcza. 1–2, ss. 131–145.
- Anzar, U. 2003. Islamic Education: A Brief History of Madrassas with Comments on Curricula and Current Pedagogical Practices. http://www.uvm.edu/~envprog/madrassah/madrassah-history.pdf, p. 1.
- Červinková, H. 2012. Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. 1 (57), ss. 7–18.
- Departament of School Education and Literacy. Ministry of Human Resource Development, Government of India 2004. Central Sponsored Scheme for Providing Quality Education in Madrasa (SPQEM).
- Dębnicki, K. 2006. Konflikt i przemoc w systemie politycznym niepodległych Indii. Warszawa: Wyd. Akademickie Dialog.
- Gaston, M. and Vial, J. 1981. Histoire mondiale de l’education. T. II, 1515 a 1815. Paris: Presses Universitaires de France.
- Hasan, Z. and Menon, R. 2005. Educating Muslim Girls: A Comparison of Five Cities. New Delhi: Women Unlimited.
- http://mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/upload_document/SPQEM-scheme.pdf (12.02.2022).
- http://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-1121703274255/1439264-1126807073059/Islamic_Education_Paper.pdf (12.02.2022).
- http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/india-report-oosci-2014.pdf (12.02.2022).
- Khan, M.I. 2015. Islamic Education System: A Complementary and Cost Effective Channel for Inclusive Elementary Education. International Journal of Multidisciplinary Research and Development. 2 (4), ss. 1–9.
- Nussbaum, M. 2000. Women and Human Development. The Capabilities Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
- Pietkiewicz-Pareek, B. 2021. Analfabetyzm w Indiach. Źródła, dynamika, programy przemian i działania naprawcze. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Prime Minister’s High Level Committee, Cabinet Secretariat, Government of India 2006. Social, Economic and Educational Status of the Muslim Community of India New Delhi.
- Przybylska, E. 2014. Analfabetyzm funkcjonalny dorosłych jako problem społeczny, egzystencjalny i pedagogiczny. Toruń: Wyd. Naukowe UMK.
- 2014. All in School. Global Initiative on Out of School Children, A Situational Study of India. New Delhi.
- Varma S. 2004. A Situational Analysis of Women and Girls in Rajasthan. New Delhi: National Commission for Women.
edukacja muzułmańska Indie madrasa upełnomocnienie kobiet Muslim education India women empowerment