Miejsce edukacji regionalnej w kształtowaniu tożsamości regionalnej przed i w czasach pandemii
- Institution: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8404-4363
- Year of publication: 2022
- Source: Show
- Pages: 172-182
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.02.13
- PDF: em/17/em1713.pdf
Significance of regional education in shaping regional identity before and in the pandemic times
The undertaken considerations concern the role of regional education in shaping the regional identity of children between 5–12 years old before and during the SARS-CoV-2 pandemic. The basis of scientific analysis is the experience of children and their mothers. Regional education should lead to the development of the individual and collective identity of an individual, root a young person in his own cultural heritage and enable him to function creatively in a multicultural society. An outcome of the conducted research indicates minor impact of regional education in the range of shaping a regional identity of examined children during the period before the pandemic and its exacerbating ineffectiveness in the Times of isolation and distance learning. Mothers propound the need of action in the area of regional education in order to make children aware of their responsibility for their place of residence, the local community, the protection and multiplication of the cultural heritage of the region. The research indicates the need of consideration both: the current condition of regional education in kindergarten and school space and its actual role in the process of shaping children’s and youth’s regional identity.
Podjęte rozważania dotyczą roli edukacji regionalnej w kształtowaniu tożsamości regionalnej dzieci w wieku 5–12 lat przed i w okresie pandemii SARS-CoV-2. Podstawę analizy naukowej stanowią doświadczenia dzieci oraz ich matek. Edukacja regionalna powinna prowadzić do rozwoju tożsamości indywidualnej i zbiorowej jednostki, zakorzeniać młodego człowieka we własnym dziedzictwie kulturowym i umożliwiać mu kreatywne funkcjonowanie w społeczeństwie wielokulturowym. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na niewielkie oddziaływanie edukacji regionalnej w zakresie kształtowania tożsamości regionalnej badanych dzieci w okresie przed pandemią i pogłębiającą się jej nieefektywność w czasach izolacji i nauki zdalnej. Matki postulują potrzebę działań w obszarze edukacji regionalnej w celu uświadamiania dzieciom ich odpowiedzialności za miejsce zamieszkania, społeczność lokalną, ochronę oraz pomnażanie dziedzictwa kulturowego regionu. Badania wskazują na konieczność zastanowienia się nad stanem obecnej edukacji regionalnej w przestrzeni przedszkoli i szkół oraz jej rzeczywistej roli w procesie kształtowania tożsamości regionalnej dzieci i młodzieży.
REFERENCES:
- Jarymowicz, M. 2000. Psychologia tożsamości. W: Strelau, J. red. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: GWP, ss. 106–125.
- Lisowska, K. 2019. Gwara a tożsamość kulturowa przedszkolaków na przykładzie placówek przedszkolnych z terenu województwa warmińsko-mazurskiego. Podstawy Edukacji. 12, ss. 155–168.
- Muszyńska, J. 2012. Od regionu do lokalności – ku społeczeństwu obywatelskiemu. Pedagogika Społeczna. 1, ss. 23–34.
- Nikitorowicz, J. 2011. Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego. W: Cudowska, A. red. Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, ss. 23–32.
- Nikitorowicz, J. 2018. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamośc Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Nikitorowicz, J. 2019. Pedagogika międzykulturowa w rewitalizacji heterologii w warunkach zróżnicowania kulturowego. Przegląd Pedagogiczny. 1, ss. 9–20.
- Piechaczek-Ogierman, G. 2019. Uwarunkowania tożsamości lokalnej w środowisku miejskim. Edukacja Międzykulturowa. 1 (10), ss. 157–172.
- Reber, A.S. 2002. Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
- Rubacha, K. 2016. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Editions Spotkania.
- Szczepański, M.S. 2006. Od identyfikacji do tożsamości. Dynamika śląskiej tożsamości – prolegomena. W: Janeczek, J. i Szczepański, M.S. red. Dynamika śląskiej tożsamości. Katowice: UŚ, ss. 19–27.
- Stake, R.E. 1997. Studium przypadku. W: Korporowicz, L. red. Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa, ss. 120–146.
- Zellma, A. 2002. Kształtowanie tożsamości regionalnej młodzieży w toku interakcji katechetycznych. Studia Warmińskie. 39, ss. 419–439.
SARS-CoV-2 individual identity tożsamość indywidualna tożsamość regionalna edukacja regionalna regional education regional identity kształcenie Education