Integracja zasobów wiedzy ludności rdzennej z systemem edukacji wielokulturowej w Kanadzie

  • Author: Mirosław Kowalski
  • Institution: Uniwersytet Zielonogórski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2960-8258
  • Author: Łukasz Albański
  • Institution: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5819-1557
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 49-59
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.03.03
  • PDF: em/18/em1803.pdf

Integration of Indigenous knowledge resources with the multicultural system of education in Canada

The article shows the integration of Indigenous knowledge resources with the multicultural system of education in Canada as a challenge to some assumptions about the process of complementarity and possibility of binding to the both culturally different ways of knowing. The article is based on theoretical frameworks which introduce conceptual foundations for reflects on issues related to intercultural education and integration. It shows Indigenous ways of knowing and some keys for how the Indigenous knowledge can be known. It describes the quality of Indigenous pedagogies and how the Indigenous knowledge can be taught. In the second part of the article, it undertakes an issue of the digitalization of Indigenous knowledge resources for the purpose of promoting it, decolonization as a dominant look at the analyses of the relationship between Indigenous knowledge and educational system. In conclusion, there are three possible ways of approach to their integration concerning short descriptions and critical comments.

Artykuł przedstawia integrację zasobów wiedzy ludności rdzennej z systemem edukacji wielokulturowej w Kanadzie jako wyzwanie dla założeń o komplementarności procesu i możliwości łączenia odmiennych kulturowo ze sobą sposobów poznania. Wypowiedź ma charakter teoretyczny, a przedstawiona w artykule konceptualizacja może posłużyć do refleksji nad zagadnieniami związanymi z edukacją międzykulturową i integracją. W artykule przestawiono, czym jest wiedza ludności rdzennej i jakie jej elementy są kluczowe dla procesu poznania. Omówiono specyfikę pedagogii ludności rdzennej oraz towarzyszące im wytyczne dla procesu edukacji. W dalszej części artykułu podjęto temat digitalizacji zasobów wiedzy ludności rdzennej w celu jej upowszechniania, dekolonizacji jako dominującego spojrzenia w analizie związków pomiędzy wiedzą ludności rdzennej a systemem edukacji. W podsumowaniu przedstawiono trzy możliwe podejścia w ich integracji wraz z ich krótkim opisem i zawartą w nim krytyką.

REFERENCES:

  • Battiste, M. 1998. Enabling the Autumn Seed: Toward a Decolonized Ap­proach to Aboriginal Knowledge, Language, and Education. Canadian Journal of Native Education. 1 (22), pp. 16–27.
  • Battiste, M. and Henderson, J. 2000. Protecting Indigenous knowledge and heritage: A global challenge. Saskatoon: Purich Publishing Ltd.
  • Cajete, G. 2000. Indigenous knowledge: The Pueblo metaphor of Indigenous education. In: Battiste M. ed. Reclaiming Indigenous voice and vision. Van­couver: University of British Columbia Press, pp. 181–191.
  • Dei, G.S., Hall, B.L. and Rosenberg, D.G. 2000. Indigenous knowledges in global contexts: Multiple readings of your world. Toronto: University of Toronto Press.
  • Doige, L.A.C. 2003. A missing link: Between traditional Aboriginal education and the Western system of education. Canadian Journal of Native Educa­tion. 2 (27), pp. 144–160.
  • Duarte, M.E. and Belarde-Lewis, M. 2015. Imagining: Creating Spaces for Indigenous Ontologies. Cataloging & Classification Quarterly. 5–6 (53), pp. 677–702.
  • Hickey, D. 2020. Indigenous Epistemologies, Worldviews and Theories of Power. Turtle Island Journal of Indigenous Health. 1 (1), pp. 14–25.
  • Hoffman, R. 2013. Respecting Aboriginal Knowing in the Academy. AlterNa­tive: An International Journal of Indigenous Peoples. 3 (9), pp. 189–203.
  • Kovach, M. 2009. Indigenous methodologies. Characteristics, conversations, and contexts. Toronto: University of Toronto Press.
  • Kumar, M.P. 2009. Aboriginal Education in Canada: A Postcolonial Analysis. AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples. 1 (5), pp. 42–57.
  • Kymlicka, W. 1996. Multicultural citizenship: A liberal theory of minority rights. Oxford: Oxford University Press.
  • Ledoux, J. 2006. Integrating Aboriginal Perspectives Into Curricula: A Lite­rature Review. Canadian Journal Of Native Studies. 2 (26), pp. 265–288.
  • Taylor, Ch. 1992. Multiculturalism and the politics of recognition: An essay. Princeton: Princeton University Press.
  • The National Centre for Truth and Reconciliation. 2021. The Archives. https://nctr.ca/records/view-your-records/archives/ (6.12.2021).
  • The National Research Council Canada. 2019. Revitalizing Indigenous lan­guages through mobile apps and human connections. https://www.ca­nada.ca/en/national-research-council/news/2019/12/revitalizing-indigenous-languages-through-mobile-apps-and-human-connections.html (6.12.2021).
  • Wilson, S. 2001. What is an Indigenous Research Methodology? Canadian Journal of Native Education. 2 (25), pp. 175–179.

wiedza ludności rdzennej pedagogie ludności rdzennej dekolonizacja edukacja wielokulturowa Indigenous pedagogies Indigenous knowledge decolonization multicultural education Canada

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart