Fińska edukacja przedszkolna. Źródła i ewolucja

  • Author: Paulina Łobacz
  • Institution: Uniwersytet Zielonogórski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0711-4188
  • Author: Marzenna Magda-Adamowicz
  • Institution: Uniwersytet Zielonogórski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1971-1155
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 75-90
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.03.05
  • PDF: em/18/em1805.pdf

Finnish pre-school education. Sources and evolution

Since 2000, Finnish education has been considered the correct way to teach children who are eager to go to school and achieve one of the best results in the international educational survey PISA. Finns, on the other hand, believe that family and preschool education constitute an important stage in the development of children and determine their biography. That is why we present the development of preschool education in Finland. It was a long process influenced by various social and ideological changes, reflected in the legislation. The main purpose of this text is therefore to discuss the origins and evolution of preschool education.

Od 2000 roku fińska edukacja uważana jest za prawidłowy sposób uczenia dzieci, które chętnie chodzą do szkoły oraz osiągają jedne z najlepszych wyników w międzynarodowych badaniach edukacyjnych PISA. Finowie zaś twierdzą, że wychowanie rodzinne i przedszkolne stanowią ważny etap w rozwoju dzieci i decydują o ich biografii. Dlatego przedstawiamy rozwój edukacji przedszkolnej w Finlandii. Był to proces długotrwały, na który wpłynęły różne zmiany społeczne i ideologiczne mające odzwierciedlenie w prawodawstwie. Głównym celem niniejszego tekstu jest więc omówienie źródeł i ewolucji edukacji przedszkolnej.

REFERENCES:

kindergarten Finnish pre-school education przedszkole fińska edukacja przedszkolna

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart