Przekaz z granicy a potrzeba edukacji, czyli czego uczy młodzież wielokulturowa rzeczywistość?
- Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5909-8896
- Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7173-2407
- Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7356-6502
- Year of publication: 2022
- Source: Show
- Pages: 167-177
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.03.11
- PDF: em/18/em1811.pdf
Message from the border and the need for education, or what it teaches young people multicultural reality
From the end of the summer of 2021, we have been receiving media messages showing the migration situation on the Polish-Belarusian border. The incoming images and information reveal the dramatic situation of people-refugees- migrants from the Middle East trying to reach Western European countries through our country. Deprived of humanitarian aid, they camp in the woods. Cold, hungry and sick, they expect help from the relevant services. The situation is very difficult, as it has a humanitarian and social dimension, but also, and perhaps above all, a political one. This image reaches adults, but also young people, who are not always able to understand the situation and the lack of help. Observing the attitudes of adults, young people take part in the lesson of indifference and acceptance of evil. The aim of this text is therefore to draw attention to the message received by the young generation and to identify what educational activities should be undertaken in educational environments in order to maintain responsibility and humanitarian values, which should dominate the educational and upbringing processes. So that in an increasingly multicultural world they become a common social practice.
Od końca lata 2021 roku otrzymujemy medialne przekazy ukazujące sytuację migracyjną na granicy polsko-białoruskiej. Docierające obrazy, informacje ujawniają dramatyczną sytuację osób-uchodźców-migrantów z krajów Bliskiego Wschodu próbujących poprzez nasz kraj przedostać się do krajów Europy Zachodniej. Pozbawieni niemal zupełnie pomocy humanitarnej koczują w lesie. Zziębnięci, głodni, chorzy wyczekują pomocy ze strony odpowiednich służb. Sytuacja jest bardzo trudna, gdyż ma wymiar nie tylko humanitarny, społeczny, ale także, a może nade wszystko polityczny. Ten obraz dociera do dorosłych, ale też do młodzieży, która nie zawsze potrafi zrozumieć zaistniałą sytuację, w tym brak działań pomocowych. Obserwując postawy dorosłych, młodzież uczestniczy w lekcji obojętności i akceptacji zła. Dlatego celem niniejszego tekstu jest zwrócenie uwagi na przekaz, jaki otrzymuje młode pokolenie, oraz wskazanie na przykładowe działania edukacyjne, które należy podjąć w środowiskach wychowawczych, aby zachować odpowiedzialność i wartości humanitarne, które winny dominować w procesie edukacyjno-wychowawczym. Tak, aby w świecie – coraz bardziej wielo-kulturowym – stały się powszechną praktyką społeczną.
REFERENCES:
- Bauman, Z. 2006. Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
- Bauman, Z. 2011. Wykład inauguracyjny Europejskiego Kongresu Kultury. Wrocław: https://wyborcza.pl/7,75410,10254951,czego-nas-uczy-centralna-europa.html.
- Beuys, J. 1990. Teksty, komentarze, wywiady. Wybór, oprac., wstęp J. Jedliński. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Ruchu i Centrum Sztuki Współczesnej.
- Cieśla, J. 2021. Trudne słówka. 31, ss. 30–32.
- Cieśla, J. 2021. Lekcje polskiego obcego. 50, s. 39.
- Cybal-Michalska, A., Siegiet, K. i Węc K. 2021. red. Aktywizacja młodzieży w warunkach zmiennej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Poznań: Wydawnictwo UAM.
- Dewey, J. 1934. Moje pedagogiczne credo. Lwów: Książnica – Atlas.
- Domosławski, A. 2021. 21 scen z życia Zygmunta Baumana. Warszawa: Wielka Litera.
- Domosławski, A. 2022. Zło dobrych ludzi. 59, ss. 58–61.
- Fiedorczuk, J. 2021. Katastrofa wyobraźni. 36, s. 75.
- Frątczak, N. 2021. Strach i obojętność. Mundurowi wyglądają, jakby szykowali się do wojny. 35, ss. 28–30.
- Gadacz, T. 2009. Historia filozofii XX wieku, nurty. T 1. Kraków: Wydawnictwo Znak.
- Gadacz, T. 2009. Historia filozofii XX wieku, nurty. T 2. Kraków: Wydawnictwo Znak.
- Gromkowska-Melosik, A. 2021. Globalna tożsamość korporacyjnego lidera i edukacja międzykulturowa. Edukacja Międzykulturowa. 2, s. 76.
- Hardin, R. 2008. Zaufanie i społeczeństwo. W: Sztompka, P. i Bogunia-Borowska, M. red. Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak.
- Hartman, J. 2021. Ciemno, coraz ciemniej. 49, s. 103.
- Kawczyńska-Butrym, Z. 2019. Zdrowie migrantów i drenaż białego personelu. Lublin: Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej.
- Nikitorowicz, J. 2009. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Siedlecka, E. 2022. Prawo lasu. 1/2, s. 47.
- Sztompka, P. 2007. Fundament społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
- Świerczyński, M. 2021. Strażnicy płotu. 36, ss. 27–29.
- Wojtczak, A. 2017. Zdrowie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
- Wysocka, W. red. 2012. Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie: zagrożenia rozwojowe i społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
przekaz granica wielokulturowość młodzież edukacja message border multiculturalism youth Education