Nr 1(10)

Spis treści

  • Author: The Editors
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 3-10
  • DOI Address: -
  • PDF: em/10/em10toc.pdf

TABLE OF CONTENTS

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

  • Author: Ewa Ogrodzka-Mazur
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Author: Anna Szafrańska
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 11-15
  • DOI Address: -
  • PDF: em/10/em1000.pdf

Religijność młodzieży szkolnej w procesie przemian (1988–2017)

  • Author: Janusz Mariański
  • Institution: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 20-37
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.01
  • PDF: em/10/em1001.pdf

W niniejszym artykule zostały przedstawione wyniki badań socjologicznych zrealizowanych w latach 1988–2017, na próbach ogólnopolskich młodzieży uczęszczającej do szkół średnich. W hipotezie głównej założono, że młodzież wykazuje skłonność do negowania tradycyjnych wartości (religijnych i moralnych) obowiązujących w Kościele katolickim oraz ulega wartościom lansowanym przez nowe nurty ideowe charakterystyczne dla społeczeństw ponowoczesnych i pluralistycznych. Badania empiryczne z lat 1988–2017 wykazały ponadto przyspieszenie zmian w kondycji religijnej i moralnej młodzieży szkolnej. W 2017 roku wskaźnik przeciętny odnoszący się do wybranych przejawów religijności wynosił 47%, a spadek aprobaty tych elementów kształtował się na poziomie 15,7%. „Pełzająca” sekularyzacja w środowiskach młodzieżowych, wyraźnie przyspieszająca, wydaje się już faktem społecznym.

religijność wiara i wierzenia religijne praktyki religijne moralność katolicka młodzież szkolna religiousness faith and religious beliefs religious practices Catholic morality schoolchildren

Czytaj więcej

(A)religijność po czesku – ateizm, analfabetyzm religijny czy coś więcej?

  • Author: Aniela Różańska
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 39-54
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.02
  • PDF: em/10/em1002.pdf

Artykuł podejmuje próbę weryfikacji tezy: Współczesne społeczeństwo czeskie nie jest ateistyczne, nie jest też modelowym przykładem gwałtownej sekularyzacji. Przemiany zachodzące w społeczeństwie czeskim mają postać wielokierunkowych przemian religijności (transformacji), choć z silnymi tendencjami sekularyzacyjnymi. Świadczą o miękkiej, ale długotrwałej sekularyzacji, wyrażającej się w pluralizacji form religijnych, która utworzyła specyficzną i złożoną postawę współczesnego społeczeństwa czeskiego wobec religii.

religious pluralism religious illiteracy post-secularism contemporary religion pluralizm religijny analfabetyzm religijny postsekularyzm współczesna religia Republika Czeska Czech Republic

Czytaj więcej

Kategoria różnicy kulturowej w społeczeństwie otwartym. Konteksty i kontrowersje

  • Author: Jarema Drozdowicz
  • Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 55-65
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.03
  • PDF: em/10/em1003.pdf

Podjęte w opracowaniu rozważania dostarczają zbornej rekonstrukcji najważniejszych właściwości kategorii różnicy kulturowej w specyficznym kontekście społecznym. Kontekst ten zostaje tu przywołany w odniesieniu do modelu społeczeństwa otwartego. Naczelna teza niniejszego tekstu zawiera się w założeniu mówiącym, że kulturowa odmienność stanowi społeczną konstrukcję zbudowaną ze specyficznych reprezentacji Inności w danych dyskursach narodowych. Narzędziem, na którym opiera się to założenie, jest ukazanie najważniejszych kwestii związanych z pojęciami kluczowymi, takimi jak wielokulturowość, migracje i rosnący poziom heterogeniczności kulturowej uwidaczniającej się w różnych sferach życia publicznego.

migration otherness multiculturalism cultural difference open society odmienność migracje wielokulturowość różnica kulturowa społeczeństwo otwarte

Czytaj więcej

Edukacja międzykulturowa jako element strategii Rady Europy i Unii Europejskiej

  • Author: Paulina Pukin
  • Institution: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 70-79
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.04
  • PDF: em/10/em1004.pdf

Artykuł ukazuje problematykę edukacji międzykulturowej jako koniecznego kroku w celu integracji i wzajemnego porozumienia pomiędzy mieszkańcami a imigrantami w Europie. Rada Europy oraz Unia Europejska popierają migracje międzynarodowe. Większość działań UE jest jednak skierowana do obywateli unijnych. Unia Europejska wraz z Radą Europy próbują zwiększyć kompetencje międzykulturowe poprzez organizowanie wydarzeń (np. zainicjowanie Roku Dialogu Międzykulturowego w 2008 roku) oraz propozycje zmian w aktach prawnych. Unia Europejska promuje również migracje o charakterze edukacyjnym, m.in. Erasmus, Tempus oraz Młodzież w działaniu. Udział w projektach zaproponowanych przez Komisję Europejską umożliwia zwiększenie kompetencji kulturowych oraz chęć odkrywania innych kultur oraz zrozumienie międzykulturowe. Natomiast podczas spotkań Rady Europy w latach 2003 i 2005 postanowiono podtrzymywać i rozwijać jedność pomimo różnorodności społeczeństw poprzez aktywne działanie w zakresie zwiększenia poziomu edukacji międzykulturowej jako elementu polityki edukacyjnej. W Planie Działań podkreślono szczególną rolę edukacji w tworzeniu nowej Europy. Wyznaczano wówczas takie kierunki działań, jak rozwój kilku edukacji: obywatelskiej, na rzecz praw człowieka, międzykulturowej, a także promocję wymiany międzykulturowej oraz zapewnienie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego. Zalecane jest, aby politycy unijni zastanowili się nad rozwiązaniem problemu niezrozumienia pomiędzy Europejczykami a imigrantami z Azji oraz Afryki.

the European Union Unia Europejska intercultural education edukacja międzykulturowa Rada Europy the Council of Europe migracje międzynarodowe international migration

Czytaj więcej

Roma school mediators and the bilingualism of Roma students

  • Author: Hristo Kyuchukov
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Author: William New
  • Institution: Beloit College
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 81-100
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.05
  • PDF: em/10/em1005.pdf

Artykuł omawia zagadnienia edukacji dzieci romskich w szkołach specjalnych i ich dwujęzyczność. Bardzo często dzieci romskie w wielu krajach Europy Wschodniej są umieszczane w szkołach specjalnych na podstawie testów w oficjalnym języku danego kraju. Dwujęzyczność dzieci romskich nie jest uznawana za zjawisko pozytywne. W niektórych krajach (np. w Republice Czeskiej i Słowacji), jeśli dzieci posługują się jakąś formą języka urzędowego, ale nie językiem właściwym, nadal uważane są za niepełnosprawne intelektualnie. Wyłącznie na podstawie znajomości języka są wysyłane do szkół specjalnych.W artykule przedstawiono również takie kwestie, jak segregacja i dyskryminacja poprzez edukację, rola rozwoju języka ojczystego, zagadnienia dwujęzyczności w szkole oraz program ROMED Rady Europy dla mediatorów szkolnych. W końcowej części opracowania autorzy sugerują kilka propozycji, co mogą zrobić więcej w tym zakresie szkolni mediatorzy, aby zintegrować uczniów romskich w szkole grupy większościowej i aby ich integracja nie była traktowana jako kara, jak to jest aktualnie akceptowane w niektórych krajach.

Roma intercultural education Bilingualism school mediators special schools edukacja międzykulturowa mediatorzy szkolni szkoły specjalne dwujęzyczność Romowie

Czytaj więcej

Analiza sytuacji edukacyjnej Romów we Wrocławiu w kontekście rekomendacji wynikającej z piątego raportu monitoringowegoEuropejskiej Komisji przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji (ECRI)

  • Author: Łukasz Kwadrans
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 101-112
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.06
  • PDF: em/10/em1006.pdf

Artykuł został poświęcony analizie sytuacji społeczności romskiej we Wrocławiu oraz realizowanym na terenie miasta formom wsparcia środowisk romskich. Raport został opracowany przez zespół ekspertów zgodnie z rekomendacją wynikającą z piątego raportu monitoringowego Europejskiej Komisji przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji (ECRI) dotyczącego Polski, opublikowanego 9 czerwca 2015 roku. Zespół analizował sytuację społeczności romskiej głównie na podstawie spotkań roboczych, wywiadów z ekspertami społecznymi, wizyt monitoringowych oraz danych udostępnionych przez instytucje.Autor poddaje dyskusji realizowane i wdrażane formy pomocy społeczności romskiej oraz oddziaływaniu wsparcia instytucjonalnego na poprawę jakości życia tej grupy. Kolejną poruszaną kwestią jest diagnoza problemów środowisk polskich i rumuńskich Romów oraz ich marginalizacja. Autor artykułu wskazuje propozycje dobrych praktyk i rozwiązań problemów, z którymi współcześnie borykają się grupy Romów mieszkających nie tylko we Wrocławiu.

Czytaj więcej

The Czech Republic through the eyes of Ukrainians

  • Author: Pavlína Kobzová
  • Institution: Palacký University in Olomouc
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 115-124
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.07
  • PDF: em/10/em1007.pdf

W artykule zaprezentowano perspektywę Ukraińców mieszkających w Republice Czeskiej dotyczącą wybranych aspektów życia. Celem podjętych badań było ustalenie, jak Ukraińcy postrzegają życie w Republice Czeskiej, czeską kulturę i edukację, oraz co dostrzegają jako różnice i podobieństwa w obu kulturach i sposobach edukacji. Zwrócono uwagę, że badanie dotyczy subiektywnych doświadczeń, postaw i opinii indywidualnych respondentów. Dlatego, nie reprezentuje ono całej ukraińskiej mniejszości narodowej żyjącej w Republice Czeskiej. Grupa badana składała się z dwóch grup respondentów o następującym składzie: pierwsza zawierała 8 respondentów Ukraińców na stałe mieszkających w Czechach ponad 10 lat, w drugiej grupie – wywiad przeprowadzono wśród 7 ukraińskich studentów, uczących się w Czechach, oraz wśród ich rodziców. W badaniu zastosowano podejście jakościowe, a dokładnie metodę półustrukturyzowanego wywiadu z respondentami. Analizę uzyskanych danych przeprowadzono za pomocą otwartego, a potem osiowego i selektywnego kodowania.

Education culture intercultural education Czech Republic Ukrainians edukacja międzykulturowa edukacja kultura Republika Czeska Ukraińcy

Czytaj więcej

Międzykulturowa kompetencja komunikowania się polskich emigrantów w Anglii

  • Author: Mariusz Korczyński
  • Institution: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • Author: Barbara Grabowska
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 129-156
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.08
  • PDF: em/10/em1008.pdf

Celem podjętych przez autorów badań była próba ustalenia poziomu wrażliwości międzykulturowej, która w przyjętej koncepcji badań jest podstawowym wymiarem międzykulturowej kompetencji komunikowania się. Odnosi się ona do emocjonalnego pragnienia danej osoby, aby kontakt był potwierdzeniem, docenieniem i zaakceptowaniem różnic kulturowych. W badaniach wykorzystano metodę ankiety, a narzędziem była Skala Wrażliwości Międzykulturowej autorstwa Guo-Ming Chena i Williama J. Starosty (Chen i Starosta, 1996, ss. 353–383). Badaniami objęto 154 Polaków przebywających na emigracji zarobkowej w południowo-zachodniej części Anglii. Narzędzie badawcze rozprowadzono metodą kuli śnieżnej wykorzystując w tym celu między innymi nowoczesne środki komunikacji. Analiza uzyskanych wyników wykazała, że badani Polacy prezentują dobry i przeciętny poziom wrażliwości międzykulturowej, w którym największy udział mają badane kobiety, badani z najmłodszej grupy wiekowej oraz z najkrótszym stażem na emigracji. Uzyskując w zdecydowanej większości analizowanych wymiarów wyniki wysokie. Wyniki najniższe odnotowano w przypadku najstarszej grupy wiekowej oraz z najdłuższym stażem na emigracji.

intercultural communication competence intercultural sensitivity Poles on emigration competences Polacy na emigracji wrażliwość międzykulturowa międzykulturowa kompetencja komunikowania się kompetencje

Czytaj więcej

Uwarunkowania tożsamości lokalnej w środowisku miejskim

  • Author: Gabriela Piechaczek-Ogierman
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 157-172
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.09
  • PDF: em/10/em1009.pdf

Przeobrażenia w sferze ekonomicznej, społeczno-kulturowej i politycznej w wymiarze lokalnym i globalnym składają się na złożoność uwarunkowań procesu kształtowania (się) poczucia tożsamości współczesnego człowieka. Podjęte rozważania zawierają opis profili tożsamości kulturowej badanych uczniów ze szkół średnich oraz próbę interpretacji ich wyborów tożsamościowych w odniesieniu do zastanych układów społeczno-kulturowych w miejskim środowisku lokalnym.

dziedzictwo kulturowe cultural heritage regional identity tożsamość regionalna tożsamość lokalna przekaz międzypokoleniowy „mała ojczyzna” local identity cross-generational transmission „little Homeland”

Czytaj więcej

(Re)tradycjonalizm kaszubski: w stronę nowej ludowości

  • Author: Adela Kożyczkowska
  • Institution: Uniwersytet Gdański
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 173-194
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.10
  • PDF: em/10/em1010.pdf

W artykule podejmuję próbę rozpoznania nowej dla kaszubszczyzny praktyki (re)tradycjonalizmu, która rozpoznawana jest jako „nowa ludowość”. Najbardziej widoczną egzemplifikacją jest paradny strój ludowy i haft kaszubski, które estetyzują przestrzeń publiczną takich masowych imprez, jak Zjazdy Kaszubów czy Walne Zjazdy Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego. Przedmiotem eksploracji empirycznej są podręczniki do edukacji kaszubskiej. Na ich podstawie zrekonstruowałam wzory ludowości, za jej wyznacznik przyjmując „kaszubski paradny strój ludowy”. Kontekstem interpretacyjnym jest koncepcja karnawału Michaiła Bachtina.

edukacja międzykulturowa kultura kaszubska kultura ludowa karnawał Michaił Bachtin podręczniki Kashubian culture folk culture carnival textbooks intercultural education

Czytaj więcej

Wybrane koncepcje socjologii medycyny w badaniach międzykulturowych oraz badaniu osób z niepełnosprawnością i ich rodzin

  • Author: Urszula Klajmon-Lech
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 199-212
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.11
  • PDF: em/10/em1011.pdf

W artykule prezentuję wybrane koncepcje z zakresu socjologii medycyny, które są, moim zdaniem, przydatne w pedagogicznej refleksji nad osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami oraz szeroko pojmowanej pedagogice międzykulturowej. Dotyczą one zagadnień związanych z rolą chorego w przestrzeni społecznej, psychospołecznych konsekwencji choroby, m.in. stygmatyzowania osób chorych/z niepełnosprawnością oraz relacji tych osób i ich rodzin ze środowiskiem medycznym (lekarzami, personelem medycznym).

rodzina osoba z niepełnosprawnością koncepcja socjologiczna pedagogika międzykulturowa choroba person with a disability family sociological concept intercultural pedagogy disease

Czytaj więcej

Children with autism spectrum disorders in the Arab Gulf countries – the Others?

  • Author: Agata Wentz
  • Institution: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 213-224
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.12
  • PDF: em/10/em1012.pdf

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które manifestuje się w obszarach związanych między innymi z relacjami społecznymi, komunikacją werbalną i niewerbalną. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczne kampanie społeczne na całym świecie, także w regionie Półwyspu Arabskiego, podniosły ogólny poziom świadomości na temat tego zaburzenia zarówno wśród rodziców, jak i ekspertów. Jednakże tradycyjne wierzenia i przekonania pozostają nadal istotnymi czynnikami, które kształtują zachowania związane z profilaktyką prozdrowotną i nastawieniem do kwestii związanych z szeroko pojętym zdrowiem psychicznym. Niniejsze opracowanie omawia znaczenie tych czynników, a także religii, na percepcję zaburzeń ze spektrum autyzmu w regionie państw GCC (Rady Współpracy Zatoki).

intercultural education perception society Islam United Arab Emirates GCC disability autism edukacja międzykulturowa percepcja społeczeństwo Zjednoczone Emiraty Arabskie autyzm

Czytaj więcej

Niepełnosprawność jako Inność – postawy studentów pełnosprawnych wobec studentów z niepełnosprawnością

  • Author: Joanna Kapias
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 225-238
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.13
  • PDF: em/10/em1013.pdf

Na sytuację życiową osób z niepełnosprawnością, poza czynnikami indywidualnymi, ekonomicznymi czy prawnymi, oddziałują dominujące w społeczeństwie zachowania i nastawienia wobec nich (Ostrowska, 1997). W artykule wykorzystano wyniki badań własnych (Kapias, 2017), których celem było poznanie deklarowanych postaw studentów pełnosprawnych wobec studentów z niepełnosprawnością oraz poznanie opinii studentów niepełnosprawnych na ten temat, a także ustalenie różnic i podobieństw pomiędzy nimi. Badania były prowadzone metodą sondażu diagnostycznego, a wzięło w nich udział 116 studentów pełnosprawnych oraz 108 studentów z niepełnosprawnością. Ze względu na obszerność badań artykuł traktuje jedynie o deklaracjach studentów pełnosprawnych. Na podstawie zebranych danych można stwierdzić, iż najczęściej deklarowaną postawą wobec niepełnosprawności jako Inności była postawa ambiwalentna, a postawy negatywne należały do mniejszości.

intercultural education student attitudes disability as Otherness edukacja międzykulturowa postawy niepełnosprawność jako Inność

Czytaj więcej

Korczakowskie metody partycypacyjnej pracy z dziećmi i aktualność ich zastosowania w edukacji międzykulturowej

  • Author: Urszula Markowska-Manista
  • Institution: Uniwersytet Warszawski
  • Author: Dominika Zakrzewska-Olędzka
  • Institution: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 241-252
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.14
  • PDF: em/10/em1014.pdf

W artykule autorki przedstawiają metody pracy partycypacyjnej z dziećmi w Domu Sierot, wykorzystywane przez Janusza Korczaka – żydowsko-polskiego pedagoga, lekarza, pisarza i działacza praw dziecka. Zwracają uwagę na możliwości zastosowania metod Korczaka we współczesnym świecie – zwłaszcza w pracy międzykulturowej z dziećmi w trudnych warunkach ich funkcjonowania, w okresie wzmożonych ruchów migracyjnych i pogłębiających się nierówności społecznych. Odwołują się do aspektów praw dziecka, ich aktywności i uczestnictwa w ramach podejścia edukacyjnego zainicjowanego przez Korczaka. Jest to podejście oparte na wartościach szacunku dla dziecka i współpracy w partnerstwie z dzieckiem.

intercultural education edukacja międzykulturowa prawa dziecka children’s rights Janusz Korczak Korczakowskie metody pracy z dziećmi partycypacyjna praca z dzieckiem Korczakian methods of working with children participatory work with children

Czytaj więcej

Upodmiotowienie ucznia w kontekście ewangelickiej edukacji religijnej

  • Author: Karina Sabina Gnat
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 255-266
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.15
  • PDF: em/10/em1015.pdf

Problematyka artykułu dotyczy sfery upodmiotowienia ucznia w ewangelickiej edukacji religijnej w szkołach ponadpodstawowych na terenie Śląska Cieszyńskiego. Podejmuję tematykę edukacji podmiotowej, która umożliwia pedagogom religii i uczniom wspólne poszukiwanie wartości, sensu życia i dochodzenie do prawdy. Podmiotowo kreowana przestrzeń edukacyjna winna wspierać dochodzenie jednostki do pełnej autonomii i autentyczności, do pełnej tożsamości. W przestrzeni wolności dokonuje się również odkrywanie potencjonalności jednostki ludzkiej, która podejmuje twórczą aktywność na drodze do pełnej i świadomej samorealizacji w świecie. Osoba – podmiot zmierza ku pełnej dojrzałości, przejmując odpowiedzialność za siebie i swoje wybory.

intercultural education edukacja międzykulturowa Cieszyn Silesia Śląsk Cieszyński Evangelical religious education empowering of the student ewangelicka edukacja religijna upodmiotowienie ucznia

Czytaj więcej

Nota o autorach

  • Author: The Editors
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 307-314
  • DOI Address: -
  • PDF: em/10/em10auth.pdf

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart