The personal life situation versus identity behaviours manifested by university students from cultural borderlands – a socio-pedagogical comparative study

  • Author: Ewa Ogrodzka-Mazur
  • Institution: University of Silesia in Katowice
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9990-6176
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 51-66
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.04.03
  • PDF: em/19/em1903.pdf

In the pedagogical analysis undertaken in this study, some theoretical and methodological conceptualizations were applied, referring to the model of youth’s quality of life, developed on the basis of qualitative material collected in the course of international comparative studies – Tadeusz Lewowicki’s Theory of Identity Behaviors and Harold J. Noah’s model of comparing the quality of academic education. The basis for outlining the relationship between students’ life satisfaction and their sense of identity in the local, regional, national, European and supra-European dimension was the comparative research conducted in 2019–2021 in the Polish-Czech-Slovak borderland. The analysis and interpretation of the collected empirical material show that – although the neighbouring countries have undergone political changes, they belong to the European Union, and they collaborate in many areas – the living standards, but above all the influences in the educational sphere, the models and social values, as well as in lifestyles, are significantly different.

REFERENCES:

  • Arnett, J.J. 2000. Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist. 5 (55), pp. 470–479.
  • Arnett, J.J. 2004. Emerging adulthood: the winding road from the late teens through the twenties. Oxford: Oxford University Press.
  • Bańka, A. 2005. Psychologia jakości życia. Poznań: Wydawca Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
  • Brzezińska, A. 2000. Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnic­two Naukowe ”Scholar”.
  • Czapiński, J. ed. 2004. Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Daszykowska, J. 2007. Jakość życia w perspektywie pedagogicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,”Impuls”.
  • Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. eds. 2009. Metody badań jakościowych. 1–2. Warszawa: PWN.
  • Dębska, U. 2017. Jakość życia w kontekście osobowościowych uwarunkowań i poczucia koherencji. Badania osób we wczesnej i średniej dorosłości. Psychologia Rozwojowa. 4, pp. 55–63.
  • Dębska, U. and Komorowska, K. 2007. Jakość życia w kontekście osobowo­ściowych uwarunkowań i poczucia koherencji. Badania osób we wczesnej i średniej dorosłości. Psychologia Rozwojowa. 4, vol. 12, pp. 55–63.
  • 2021. https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/13394938/KS-EI-21-001-EN-N.pdf/ad9053c2-debd-68c0-2167-f2646efeaec1?t=1632300620367
  • Havighurst, R.J. 1981. Developmental tasks and education. New York: Long­man.
  • Kanasz, T. 2015. Uwarunkowania szczęścia. Socjologiczna analiza wyobrażeń młodzieży akademickiej o szczęściu i udanym życiu. Warszawa: APS.
  • Kvale, S. 2004. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badaw­czego. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie “Trans Humana”.
  • Lewowicki, T. 1995a. Problemy tożsamości narodowej – w poszukiwaniu sposobów uogólnionych ujęć kwestii poczucia tożsamości i zachowań z tym poczuciem związanych. In: Urlińska, M.M. ed. Edukacja a tożsa­mość etniczna. Toruń: UMK, pp. 51–63.
  • Lewowicki, T. 1995b. O badaniach społeczności pogranicza – od parcjal­nych opisów ku elementom teorii zachowań tożsamościowych. In: Niki­torowicz, J. ed. Edukacja międzykulturowa – w kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie “Trans Humana”, pp. 13–26.
  • Malach, J., Kostolánová, K., Chmura, M., Ogrodzka-Mazur, E. and Szafrańska-Gajdzica, A. 2016. Social media at Czech and Polish universi­ties: a comparative study. International Journal of Information and Com­munication Technologies in Education. 1, vol. 5, pp. 41–58.
  • Malina, A. 2015. Osobowość młodych dorosłych a podejmowanie zadań ro­zwojowych związanych z rodziną. Polskie Forum Psychologiczne. 4, vol. 20, pp. 559–572.
  • Marshall, J. 2014. Introduction to comparative and international education. Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington: Sage Publications Ltd.
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. 2000. Analiza danych jakościowych. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie “Trans Humana”.
  • Moustakas, C. 2001. Fenomenologiczne metody badań. Białystok: Wydawnic­two Uniwersyteckie “Trans Humana”.
  • Nikitorowicz, J. 2013. Tożsamość – twórczy wysiłek ku patriotyzmowi. In: Nikitorowicz, J. ed. Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kul­turowej? Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”, pp. 29–49.
  • Noah, H.J. and Eckstein, M.A. 1988. Dependency theory in comparative edu­cation: twelve lessons from the literature. In: Schriewer, J. and Holmes, B. eds. Theories and methods in comparative education. Frankfurt am Main: Peter Lang Publishers, pp. 165–192.
  • Oleś, M. 2016. Kryteria jakości życia dzieci i młodzieży. Rocznik Filozoficzny Ignatianum. 1, vol. XXII, pp. 114–129.
  • Ogrodzka-Mazur, E., Szafrańska, A., Malach, J. and Chmura, M. 2021. The cultural identity and education of university students in selected East- Central countries: a Polish-Czech comparative study. Göttingen: Vanden­hoeck & Ruprecht Verlage.
  • Paleczny, T. 2017. Procesy asymilacji, transkulturacji i uniwersalizacji kul­turowej: przegląd problematyki. Krakowskie Studia Międzynarodowe. 3, pp. 63–81.
  • Piotrowski, K. 2010. Wkraczanie w dorosłość. Tożsamość i poczucie dorosłości młodych osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe “Scholar”.
  • Postrzednik-Lotko, K. 2019. Jakość życia w Europie. Etyka Biznesu i Zrów­noważony Rozwój. Interdyscyplinarne Studia Teoretyczno-Empiryczne. 2, pp. 38–48.
  • Reber, A.S. 2000. Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe “Scholar”.
  • Rembierz, M. 2008. Współczesne procesy integracji a paradoksy tożsamości europejskiej. Bielsko-Bialskie Studia Europejskie. 2 (6), pp. 47–60.
  • Şimşek, Ö.F. 2009. Happiness revisited: ontological well-being as a theory-based construct of subjective well-being. Journal of Happiness Studies. 10 (5), pp. 505–522.
  • Social and Economic Conditions of Student Life in Europe. 2021. EUROSTU­DENT VII Synopsis of Indicators 2018–2021. Bielefeld: wbv Media GmbH & Co. KG.
  • Straś-Romanowska, M. 2005, Jakość życia w świetle założeń psychologii zorientowanej na osobę. In: Straś-Romanowska, M., Lachowicz-Tabac­zek, K. and Szmajke, A. eds. Jakość życia w badaniach empirycznych i re­fleksji teoretycznej. Warszawa: Komitet Naukowy PAN, pp. 261–274.
  • Suchodolska, J. 2017. Poczucie jakości życia młodych dorosłych na przykła­dzie studenckiej społeczności akademickiej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • The KIDSCREEN Group Europe. 2006. The KIDSCREEN Questionnaires: Quality of Life Questionnaires for Children and Adolescents: Handbook. Langerich: Pabst Science Publishers.
  • Wnuk, M. and Marcinkowski, J.T. 2012. Jakość życia jako pojęcie pluralisty­czne o charakterze interdyscyplinarnym. Problemy Higieny i Epidemiolo­gii. 93 (1), pp. 21–26.
  • Wysocka, E. 2013. Wschodząca dorosłość a tożsamość młodego pokolenia – współczesne zagrożenia dla kształtowania tożsamości. Analiza teorety­czna i empiryczne egzemplifikacje. Colloquium Wydziału Nauk Human­istycznych i Społecznych. 1, pp. 69–96.

sense of life quality identity behaviours university students Polish-Czech-Slovak cultural borderland comparative study

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart