Academic youth in the borderland – in the process of designing their future

  • Author: Jolanta Suchodolska
  • Institution: University of Silesia in Katowice
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4577-3907
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 79-92
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.04.05
  • PDF: em/19/em1905.pdf

The contemporary socio-economic reality generates the need to create a life project that determines the direction of implementing important goals as well as of developing new competences. This inspires the individual to look for ways of thinking and behaving which can serve as protection against various risk factors. This applies to the factors which enhance socio-professional ambivalence, the difficulty of taking advantage of life opportunities and performing new social roles. The study introduces the subject of designing the future by academic youth. It is a group that, at the stage of entering adulthood, takes up the challenge of adequate learning about their own needs and confronting them with the value system, in order to realistically determine their capabilities, both at the emotional and behavioral level. Then they will be ready for their internal and external exploration. In early adulthood, developing a plan for life turns out to be both an important protective factor and a manifestation of proactivity. In this context, creating a plan for life can also mean taking care of oneself and one’s self-development.

REFERENCES:

  • Arnett, J.J. 2000. Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist. 55, pp. 469–480.
  • Arnett, J.J. 2004. Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford: Oxford University Press.
  • Bauman, Z. 2001. Tożsamość – jaka była, jest, i po co? In: Jawłowska, A. ed. Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo LTW, pp. 8–25.
  • Cybal-Michalska, A. 2013. Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Poznań: UAM.
  • Cybal-Michalska, A. 2015. Młodzież a kariera zawodowa traktowana jako „własność jednostki” – w świecie wielości możliwości. In: Segiet, K. ed. Mło­dzież w dobie przemian społeczno-kulturowych. Poznań: UAM, pp. 103–112.
  • Frankfort-Nachmiast, Ch. and Nachmiast, D. 2001. Metody badawcze w nau­kach społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Karpińska, A., Wróblewska W. and Remża, P. eds. 2021. Edukacja zoriento­wana na ucznia i studenta. Białystok: Wydawnictwo UwB.
  • Krause, E. 2012. Planowanie rozwoju kariery zawodowej przez studentów – między wyobrażeniami a strategiami. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
  • Kuźnik, M. 2008. Projekt własnego życia. In: Derbis, J. ed. Jakość życia – od wykluczonych do elity. Częstochowa: Akademia im. J. Długosza, pp. 627–646.
  • Kwiatkowski, S.M. 2018. Kompetencje przyszłości. Warszawa: Fundacja Roz­woju Edukacji.
  • Lewowicki, T. 2011. Szkic do dziejów całościowych ujęć zagadnień oświaty – ku spotkaniu z oświatologią. In: Lewowicki, T., Ogniewjuk, W. and Sys­ojewa, S. eds. Сałościowe ujęcia edukacji – ku spotkaniu z oświatologią. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZPN, pp. 11–24.
  • Melosik, Z. 2009. Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Melosik, Z. 2013. Edukacja uniwersytecka i procesy stratyfikacji społecznej. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja. 1, pp. 21–46.
  • Miś, L. 2000. Ery i fazy rozwoju w życiu dorosłego człowieka w ujęciu Danie­la J. Levinsona. In: Socha, P. ed. Duchowy rozwój człowieka – fazy życia, osobowość, wiara, religijność. Kraków: UJ, pp. 45–60.
  • Ślusarski, J. 2021. Wartości preferowane przez młodzież studiującą i uczącą się a jej poczucie jakości życia. In: Karpińska, A., Wróblewska, W. and Remża, P. eds. Edukacja zorientowana na ucznia i studenta. Białystok: Wydawnictwo UwB, pp. 87–111.
  • Suchańska, A. and Worach, A. 2013. Self-complexity and the sense of iden­tity. Roczniki Psychologiczne/Annals of Psychology. 3 (XVI), pp. 217–233.
  • Suchodolska, J. 2014. Potrzeba projektowania zmian w edukacji – wokół idei podmiotowej edukacji. Osvitologia. 3, pp. 52–58.
  • Suchodolska, J. 2017. Poczucie jakości życia młodych dorosłych na przykła­dzie studenckiej społeczności akademickiej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Suchodolska, J. 2018. Edukacja uniwersytecka jako ważne zadanie rozwojowe młodych dorosłych. Ruch Pedagogiczny. 4 (I), pp. 83–98.
  • Suchodolska, J. 2021. Edukacja uniwersytecka na Pograniczu – jako prze­strzeń kształtowania się projektu życiowego młodych dorosłych. Edukacja Międzykulturowa. 2 (15), pp. 238–255.
  • Szczurek-Boruta, A. 2007. Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne wa­runki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospo­darczo. Studium pedagogiczne. Katowice: UŚ.
  • Witkowski, L. 2000. Uniwersalizm pogranicza: o semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Witkowski, L. 2013. Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia – Teo­ria – Krytyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
  • Woźniak, W. 2006. Rola systemu edukacyjnego w kreowaniu i utrwalaniu nierówności społecznych. In: Szukalski, P. ed. Szansa na sukces. Recepty współczesnych Polaków. Łódź: UŁ, pp. 151–168.

academic youth young adults life project psychological time Borderland

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart