Living up to the intercultural education in a monocultural school. The case of Poland

  • Author: Katarzyna Górak-Sosnowska
  • Institution: Warsaw School of Economics
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1485-9305
  • Author: Urszula Markowska-Manista
  • Institution: University of Warsaw
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0667-4164
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 139-152
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.04.09
  • PDF: em/19/em1909.pdf

Since Poland joined the EU in 2004, intercultural education has become one of the fundamental goals of the Polish educational system. Many Polish educators believed that it was only through intercultural education that they would be able to teach students necessary skills which would support them in the transition to becoming truly multicultural and cosmopolitan. In other words, intercultural education was perceived as a must for post-socialist CEE countries in order to catch up with Western Europe. Our argument is that intercultural education has been created, developed and implemented in the specific context of Western, multicultural societies. However, our sstandpoint is far from negating its importance and role in education in the 21st century. On the basis of a critical reflection on the Eurocentric approach within educational studies, the problem is outlined of teaching intercultural education “by dry run” in the context of Polish schools – i.e. teaching about global dependencies without a direct link with or presence of cultural “Others”, who are usually known only through the media and literary canon. It is indicated that this form of education often fails to serve its goal as it is frequently implemented in a one-sided way: by Polish educators, in monocultural schools, as narrations about Others rather than their presentations through the lens of their experiences, stories or methodologies and so considering the voices from outside thecontext of Central and Eastern European countries.

REFERENCES:

  • Andreotti, V., Ahenakew, C. and Cooper, G. 2011. Epistemological plural­ism. Ethical and pedagogical challenges in higher education. AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples. 7 (1), pp. 40–50.
  • Bauman, Z. 1998. Globalization: The Human Consequences. New York: Co­lumbia University Press.
  • Dąbrowa, E. and Markowska-Manista, U. 2010. Przygotowanie nauczycieli do pracy w wielokulturowej rzeczywistości w perspektywie standardów europejskich. In: Jasiński, Z. ed. Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej. Opole: UO, pp. 43–55.
  • Forgahni-Arani, N., Lartmayer, H., O’Loughlin, E. and Wegimont, L. eds. 2013. Global Education in Europe: policy, practice, and theoretical chal­lenges. New York: Waxmann.
  • Górak-Sosnowska, K. 2016. Wielokulturowość. Mniejszości narodowe i et­niczne w Polsce w kontekście problemu uchodźców w Europie. Czy istnieje związek? Kultura Enter. 71, March. http://kulturaenter.pl/article/wielokulturowosc-mniejszosci-narodowe-i-etniczne-w-polsce-w-kontek­scie-problemu-uchodzcow-w-europie-czy-istnieje-zwiazek/ (6.10.2021).
  • Goździak, E. and Márton, P. 2018. Where the wild things are’ fear of Islam and the antirefugee rhetoric in Hungary and in Poland. Central and East­ern European Migration Review. 7 (2), pp. 125–151.
  • Jasikowska, K. 2011. Globalna Edukacja – wyzwania dla systemu oświaty i nauki w globalnym świecie. Kultura – Historia – Globalizacja. 10, pp. 95–110.
  • Kitlińska-Król, M. 2013. Nauczyciele i edukacja międzykulturowa. Chow­anna. 2, 275–288.
  • Kofta, M. and Narkiewicz-Jodko, W. 2014. Uprzedzenia a przetwarzanie in­formacji: rola postrzeganego zagrożenia ze strony „obcych”. In: Kofta, M. ed. Myślenie stereotypowe i uprzedzenia. Mechanizmy poznawcze i efek­tywne. Warszawa: Instytut Psychologii PAN, pp. 59–78.
  • Kulpa, R. 2014. Western leveraged pedagogy of Central and Eastern Europe: discourses of homophobia, tolerance, and nationhood. Gender, Place & Culture. 21 (4), pp. 431–448.
  • Lewowicki, T. 2017. Edukacja międzykulturowa – kilka lat później. Zmiana uwarunkowań, pytania o kondycję, wyzwania. Edukacja Międzykulturowa. 2 (7), pp. 19–36.
  • Lewowicki, T. 2021. Multiculturalism/multinationalism and multi – and in­tercultural education – an essay on a meandering tradition and the uneasy modern times (the case of Poland). Edukacja Międzykulturowa. 1 (4), pp. 15–66.
  • Markowska-Manista, U. 2016. Walka ze stereotypami odmienności kul­turowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne. In: Dudzikowa, M. and Jaskulska, S. eds. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? Warszawa: Wolters Kluwer SA, pp. 315–339.
  • Mincer, T. 2013. Na ile globalna jest edukacja globalna? Kultura – Historia – Globalizacja. 14, pp. 197–206.
  • Napiórkowski, M. 2019. Warszawa: Wydawnictwo Czarne.
  • Nikitorowicz, J. 2009. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: WAiP.
  • Nikitorowicz, J., Sobecki, M. and Misiejuk, D. eds. 2001. Kultury tradycyjne a kultura globalna. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie “Trans Hu­mana”.
  • Ogrodzka-Mazur, E. 2018. Intercultural Education in Poland: Current Prob­lems and Research Orientations. Kultura i Edukacja. 2, pp. 65–82.
  • PAP 2021. Kaczyński: bez dogaszania pandemii wszystkie plany nie będą miały sensu. Available at: www.pap.pl/aktualnosci/news%2C872421%2Cj-kaczynski-bez-dogaszenia-pandemii-wszystkie-plany-nie-beda-mialy-sensu (6.10.2021).
  • Pasamonik, B. 2017. Moral Panic About Refugees in Poland as a Manifesta­tion of Cultural Transformation. Multicultural Studies. 1, pp. 87–101.
  • pl 2019. Prezes PiS: Polakom należy się poziom życia, jak na zachodzie. Available at: www.polskieradio24.pl/5/1222/Artykul/ 2367393,Prezes-PiS-Polakom-nalezy-sie-taki-poziom-zycia-jak-na-zach­odzie (1.10.2021).
  • Pukin, P. 2019. Edukacja międzykulturowa jako element strategii Rady Eu­ropy i Unii Europejskiej. Edukacja Międzykulturowa. 1 (10), pp. 69–80.
  • Reimers, F. 2009. Educating for global competency. In: Cohen, J. and Malin, M. eds. International perspectives on the goals of universal basic and sec­ondary education. London: Routledge Press, pp. 183–200.
  • Róg, T. 2015. Intercultural education at a pre-school level in the context of Polish kindergarten curriculum changes. Journal of Linguistic Intercul­tural Education. 8, pp. 179–201.
  • Sikorskaya, I. 2017. Intercultural education policies across Europe as re­sponses to cultural diversity (2006–2016). CSE Working Papers 17, 4th December, http://elea.unisa.it/bitstream/handle/10556/2552/2017_-_cse_wp_4._irina_sykorskaya_intercultural_education_policies_across_europe_as_responses_to_cultural_diversity.pdf (6.10.2021).
  • Sobkowiak, P. 2014. Intercultural Teaching in the Polish Context. In: Pawlak, M., Bielak, J. and Mystkowska-Wietelak, A. eds. Classroom – oriented Research. Achievements and Challenges. Cham: Springer, pp. 185–202.
  • Sowa, E. 2014. Addressing Intercultural Awareness-Raising in the Young Learner EFL Classroom in Poland. In: Rich, S. ed. International Perspec­tives on Teaching English to Young Learners. Basingstoke: Palgrave Mac­millan, pp. 104–122.
  • Spencer, P. and Wollman, H. 2002. A Critical Introduction. Sage.
  • Starnawski, M. 2015. Edukacja globalna: perspektywa Polski jako europe­jskiego kraju półperyferyjnego. In: Kuleta-Hulboj, M. and Gontarska, M. eds. Edukacja globalna: polskie konteksty i inspiracje. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, pp. 39–59.
  • Suchocka, A. 2016. Kompetencje międzykulturowe – przywilej czy koniecz­ność? Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Kwar­talnik. 4, pp. 121–132.
  • Szakolczai, A. 1996. In a Permanent State of Transition: Theorising the East European Condition. EUI Working Paper SPS. 96 (9), pp. 5–32.
  • Szczurek-Borta, A. 2013. Nauczyciele i kształtowanie kompetencji między­kulturowej uczniów. Studia społeczne. XXI, pp. 155–169.
  • Wach, A. 2013. Polish teenage students’ willingness to engage in on-line in­tercultural interactions. Intercultural Education. 24 (4), pp. 374–381.
  • Walat, M. 2006. Towards a Intercultural Frame of Mind: Citizenship in Po­land. In: Alred, G., Byram, M. and Fleming, M. eds. Education for Inter­cultural Citizenship. Concepts and Comparisions. Clevedon: Multilingual Matters Ltd, pp. 164–186.
  • Zubrzycki, G. 2001. “We, the Polish Nation”: Ethnic and civic visions of na­tionhood in Post-Communist constitutional debates. Theory and Society. 30, pp. 629–668.

intercultural education Poland monocultural school education about “Others” Central and Eastern Europe (CEE) ‘leveraged pedagogy’

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart