Global challenges of education for sustainable development

  • Author: Jolanta Konieczny
  • Institution: University of Lower Silesia in Wrocław
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0495-6141
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 167-178
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.04.11
  • PDF: em/19/em1911.pdf

The awareness of the society that it is responsible for what the nature looks like, as well as for developing human relations, results in the popularization of the idea of sustainable development. The aim of thos study is to present an analysis of the literature on the subject focused on the description of the reality and possible directions of changes in education, considering it as global challenges in three aspects of sustainable development: the economic, ecological and social. The greatest challenge today is to create a multidimensional view of a constantly deepening social and environmental crisis. The change that should be made in education should concern the processes that are aimed at combining the three aspects and at balancing their importance. The essence of education for sustainable development was shown in shaping the values, empathy and awareness that are needed to act for society, as well as the environment and the economy on a global scale.

REFERENCES:

  • Batorczak, A. 2013. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Wiel­kiej Brytanii [Education for Sustainable Development in Poland and Great Britain]. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
  • Berdo, J. 2006. Zrównoważony rozwój w stronę życia w harmonii z przyrodą [Sustainable Development towards Living in Harmony with Nature]. So­pot: Earth Conservation.
  • Borys, T.2010. Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – polskie wyzwania [A decade of education for sustainable development – Polish chal­lenges]. Problemy Ekorozwoju [The Problems of Eco-development]. 5, pp. 59– –70.
  • Ciążela, H. 2005. Edukacja wobec etycznego wymiaru idei rozwoju trwałego i zrównoważonego [Education towards the ethical dimension of the idea of sustainable development. Praxeology]. 145, pp. 171–182.
  • Gerwin, M. 2008. Plan zrównoważonego rozwoju dla Polski. Lokalne inic­jatywy rozwojowe [Sustainable Development Plan for Poland. Local de­velopment initiatives]. Sopot: Earth Conservation.
  • Global Goals. 2017. https://www.sightsavers.org/policy-and-advocacy/global-goals/?gclid=Cj0KCQjwnbmaBhD-ARIsAGTPcfXxTHAN6YtEg­zmceh8-VDv5AUk3Ef11gU9ESlrSWsyLPfLO1U5ZqAwaAgApEALw_wcB (18.10.2022).
  • Hull, Z. 2008. Filozoficzne i społeczne uwarunkowania zrównoważonego ro­zwoju. [Philosophical and social conditions of sustainable development]. Ekorozwoju [The Problems of Eco-development]. 3, pp. 27–31.
  • Jutvik, G. and Liepina, I. eds. 2005. Edukacja ku zmianie: podręcznik edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju [Education for Change: A Textbook for Education for Sustainable Development]. Kaliningrad: Uniwersytet Bałtycki.
  • Kafel, K. 2007. W gąszczu definicji dla zrównoważonego rozwoju [In a jungle of definitions for sustainable development]. In: Kalinowska, A. and Len­art, W. eds. Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju. Wybór wykładów z lat 2004–2007. [Selected issues in ecology and environmental protection. Theory and prac­tice of sustainable development. Selection of lectures from 2004–2007]. Warszawa: Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrod­niczym, pp. 13–15.
  • Kiełczewski, D. 2011. Homo oeconomicus i homo sustinens jako wyzwania ekonomii zrównoważonego rozwoju [Homo oeconomicus and homo sustinens as challenges in the economics of sustainable development]. In: Poskrobko, B. ed. Teoretyczne aspekty ekonomii zrównoważonego ro­zwoju [Theoretical aspects of the economics of sustainable development]. Białystok: Wyższa Szkoła Ekonomiczna, pp. 213–239.
  • Kostecka, J. 2009. Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia [A decade of education for sustainable development – vision, goal, strategy]. Problemy Ekorozwoju [The Problems of Eco-development]. 4, pp. 101–106.
  • Nagórny, W. 2011. Polityka społeczna a zrównoważony rozwój [Social policy and sustainable development]. Pragmata Tes Oikonomias. 5, pp. 137–146.
  • Prandecki, K. 2011. Człowiek i społeczeństwo w koncepcji zrównoważonego rozwoju [Man and society in the concept of sustainable development]. In: Poskrobko, B. ed. Uwarunkowania rozwoju zrównoważonej gospodar­ki opartej na wiedzy: monografia naukowa. [Conditions for the develop­ment of a sustainable knowledge-based economy: a scientific monograph]. Białystok: Wyższa Szkoła Ekonomiczna, pp. 180–192.
  • Putnam, R. 2008. Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokal­nych w Stanach Zjednoczonych [The Lonely Bowling Game: The Fall and Revival of Local Communities in the United States]. Warszawa: WAiP.
  • Reimers, F.M. 2017. Empowering students to improve the world in sixty les­sons: version 1.0. North Charleston, South Carolina: CreateSpace Inde­pendent Publishing Platform.
  • Rogall, H. 2010. Ekonomia zrównoważonego rozwoju: teoria i praktyka [The economics of sustainable development: theory and practice]. Poznań: Zysk i S-ka.
  • Rokicka, E. and Woźniak, W. 2016. W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty [Towards sustainable development. Concepts, interpretations, contexts]. Łódź: UŁ.
  • Sustainable development. 2015. https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld/ (18.10.2022).
  • Szadzińska, E. 2017. Projekt zmian procesu kształcenia akademickiego ukie­runkowanego na wartości społeczne [Project of changes in the academ­ic education process oriented towards social values]. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika [Scientific Journals of the Univer­sity of Humanities. Pedagogue]. 14, pp. 15–24.
  • Szempruch, J. 2012. Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej [A teacher in the conditions of social and educational change]. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
  • Tyburski, W. ed. 2011. Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju [Principles of shaping attitudes conducive to the implementation of sustainable development]. Toruń: UMK.
  • UN Conference on Environment and Development in Rio de Janeiro. 1993. https://digitallibrary.un.org/record/168679 (18.10.2022).
  • Unesco 2017. Education for sustainable development goals: learning objec­tives. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444 (18.10.2022).
  • Wals, A.E.J. and Kieft, G. 2010. Education for sustainable development: re­search overview. Stockholm: SIDA.
  • Więckowski, R. 1993. Pedagogika wczesnoszkolna [Early School Pedagogy]. Warszawa: WSiP.
  • Żeber-Dzikowska, I. 2013. Edukacja ekologiczna i zrównoważony rozwój w klasach I–III szkoły podstawowej [Environmental education and sus­tainable development in grades 1–3 of primary school]. In: Szadzińska, E. ed. Dydaktyczne “Tropy” zróżnoważonego rozwoju w edukacji [Didac­tic “Tips” of sustainable development in education]. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”, pp. 133–144.

intercultural education sustainable development society environment economy global challenges

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart