New dimensions of teaching English in the days of global and cultural transformation
- Institution: University of Zielona Góra
- Year of publication: 2017
- Source: Show
- Pages: 158-170
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/IFforE2017.11
- PDF: iffe/10/iffe1011.pdf
The English language has become the communication vehicle of the process of globalization, enhanced and accelerated also by the development of technologies. It is the default language of international contacts nowadays. English is the language most often learned and taught as a foreign/second language, and it has become the language of planetary range. The new role and status of English has inspired the author to search for new educational goals and dimensions of English language education. English as a global language means that its learner acquires a new global (planetary) identity and teaching English as a foreign language has gone far beyond traditional glottodidactics. There arises a new role for the English teacher, who is also a broker of global (planetary) values and universal cultural issues. The author also outlines the concept of planetary education through teaching English as a global language.
REFERENCES:
- AXFORD, (2013), Theories of Globalization, Polity Press, Cambridge.
- APPADURA I, (2005), Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Wyd. Universitas, Kraków.
- BAUMAN, (2006), Globalizacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
- BRA UNEK, (2013), Powszechność nauczania języków obcych w roku szkolnym 2011/2012, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
- BURSZTA, J. (1998), Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
- BURSZTA, J. (2008), Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
- COULDRY, (2014), What and Where is the Transnationalized Public Sphere? in: Transnationalizing the Public Sphere, K. Nash (ed.), Polity Press, Cambridge.
- CRYSTAL, (2010), English as a Global Language, Cambridge University Press, Cambridge.
- DELORS, (1998), Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO, Wyd. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa.
- ECO, (2002), W poszukiwaniu języka uniwersalnego, Wydawnictwo Marabut + Oficyna Wydawnicza Volumen, Gdańsk–Warszawa.
- GELLES, (2011), The man who knows everything, “Financial Times Magazine”, 29 – 30 October, pp. 28 – 30.
- GIDDENS, (2008), Socjologia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
- GOBAN-KLAS, (2005), Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
- GRA DDOL, (2000), The Future of English? A guide to forecasting the popularity of the English Language in the 21st century, The British Council.
- KA PICA-CURZYTEK, (2015), Global English: creating new dimensions of network societies, in: Language Thought and Education: Exploring Networks, L. Szymański,
- Kuczyński (eds.), Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
- KA PICA-CURZYTEK, (2012), Stability in Variability: Aspects of English as an International Language, in: Variability and Stability in Foreign and Second Language Learning Contexts, Vol. 1, E. Piechurska-Kuciel, L. Piasecka (eds), Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Thyne.
- KA PICA-CURZYTEK, (2011), The British Museum: Historia świata w 100 obiektach na lekcjach języka angielskiego, „The Teacher” 10 (92), pp. 19 – 23.
- ŁOMNY, (1997), W kierunku kreacji edukacji planetarnej, in: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
- MARTELL, (2010), The Sociology of Globalization, Polity Press, Cambridge.
- MATT HEWS, (2005), Supermarket kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
- MCCRUM, (2010), How the English Language Became the World’s Language, Viking, Penguin Group, London.
- NERRIERE, -P., Hon, D. (2009), Globish. The World Over, International Globish Institute, Paris.
- NIKITOROWICZ, (2001), Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.
- PIKETT Y, (2015), Kapitał w XXI wieku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
- STEINER, (2000), Po wieży Babel. Problemy języka i przekładu, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
- STRZEMESKA , , (2010), Dziecko w Wieży Babel czyli przygotowanie do wielojęzyczności na etapie szkolnym, „Neofilolog”, 35, pp. 75 – 84.
- SZUL, (2009), Język – naród – państwo, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
- WRIGHT, (2004), Language Policy and Language Planning. From Nationalism to Globalization, Palgrave Macmillan, Houndmills.
Internet sources:
- A HISTORY of the World, Episode 1. Th e Mummy of Hornedjitef. BBC 4 website. Retrieved from http://www.bbc.co.uk/ahistoryoftheworld/about/transcripts/episode1/ (access: 15.12.2015).
- HARRISON, (2013). English as Lingua Franca, in F.V. Tochon (ed.), Language Education Policy Studies (online). Madison, WI: University of Wisconsin—Madison. Retrieved from: http://www.languageeducationpolicy.org (access: 11.01.2016).
globalization English as a global language educational goals in glottodidactics global identity and awareness global values and issues role of the teacher of English English teacher’s training planetary (global) education