Conditions and development of creativity in the period of middle childhood

  • Author: Marzanna Farnicka
  • Institution: University of Zielona Góra
  • Author: Maria Miłkowska
  • Institution: University of Zielona Góra
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 53-62
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/IFforE2018.04
  • PDF: iffe/11/iffe1104.pdf

The purpose of this article is to discuss the possibilities of supporting the process of creaticity in the period of middle childhood. The main part of the article focuses on the description and conditions of this process from a developmental perspective. It presents the normative development of cognitive processes, such as: perceptual skills, management functions, memory, thinking, cognitive representations, as well as their correlations with the phenomenon of creativity in pre-school children. The summary includes contextual conditions of the development of creativity. It indicates a potential inherent in the environment, as well as challenges and opportunities for pre-school education in the 21. century.

REFERENCES:

  • BEE, (2004), Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
  • GARDNER, (2002), Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Media Rodzina, Poznań.
  • GUILFORD, P. (1967), The Nature of Human Intelligence. McGraw-Hill Book Co. NY.
  • KIELAR-TURSKA, (2011), Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny. In: Trempała, J. (ed.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (pp. 202-233). Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • KIM, H. (2006), Can We Trust Creativity Tests? A Review of the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT), Creativity Research Journal, 18, 3–14, http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15326934crj1801_2
  • KIRKORIAN, L., WARTELLA, E.A., ANDERSON, D.R. (2008), Media and young children’s learning. The Future of Children, 18(1), 39–61, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21338005
  • KOPIK, , ZATORSKA, A. (2010), Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp.J. Kielce.
  • KOWALUK-ROMANEK, (2014), Nowe technologie we wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Edukacja- Technika-Informatyka, 5 (2), 74‑81.
  • LEWIS, , HAVILAND-JONES, J.M. (red.) (2005), Psychologia emocji, GWP, Gdańsk.
  • MASCIA, L., AGUS, M., FASTAME, M.CH., PENNA, M.P., SALE, E., PESSA, E. (2015), The development and empowerment of mathematical abilities: The impact of pencil and paper and computerised interventions for preschool chil­dren. COGNITION AND EXPLORATORY LEARNING IN THE DIGITAL AGE (CELDA) 59–68, http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED562093.pdf#page=76
  • NĘCKA (2005), Psychologia twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • NĘCKA, , ORZECHOWSKI, J., SZYMURA, B. (2006), Psychologia poznawcza. Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • ONOFREI, G. (2015), Teaching using new technologies and students resilience. Acta Didactica Napocensia, 8(2), 33–42, https://eric.ed.gov/?id=EJ1073272
  • PANKSEPP, (1998), Affective Neuroscience: The Foundations of Human and Animal Emotions, Oxford University Press Oxford, New York.
  • PIAGET, (1970), Science of education and the psychology of the child. Viking. New York.
  • PŁÓCIENNIK, (2011), Rozwijanie zdolności dziecka w wieku przedszkolnym. In: Bonar, J., Buła, A., (eds.), Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji (pp. 191–210). Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • POLICASTRO, , GARDNER, H. (1999), From case studies to robust generalizations: An approach to the study of creativity. In: R.J. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity (pp. 213–225). Cambridge University Press, New York.
  • PYŻALSKI, , KLICHOWSKI, M. (2014), Technologie informacyjno-komunika­cyjne a dzieci w wieku przedszkolnym – model szans i zagrożeń. In: Morbitzer, J., Musiał, E., (eds.) Człowiek – media – edukacja. Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych & Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków.
  • REYKOWSKI, (1970), Z zagadnień psychologii motywacji. PZWS, Warszawa.
  • RONDON, , SASSI, F.C., DE ANDRADE, C.R.F. (2013), Computer game-based and traditional learning method: a comparison regarding students’ knowledge retention. BMC Medical Education. https://bmcmededuc.biomedcentral.com/ar­ticles/10.1186/1472-6920-13-30
  • TREMPAŁA, (2012), Wczesne kompetencje poznawcze w rozwoju dziecka. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, 9– 22.
  • WŁODARSKI, , HANKAŁA, A. (2004), Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Impuls, Kraków.
  • WYGOTSKI, S. (1967), Play and its role in the mental development of the child. Soviet Psychology, 5(3), 6–18. http://psycnet.apa.org/record/1969-09514-001
  • ZENG, , PROCTOR, R.W., SALVENDY, G. (2011), Can Traditional Divergent Thinking Tests Be Trusted in Measuring and Predicting Real-World Creativi­ty?. Creativity Research Journal, 23, 24–37. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10400419.2011.545713

cognitive processes child development Piaget Wygotski

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart