Mathematical creativity
- Institution: University of Zielona Góra
- Year of publication: 2018
- Source: Show
- Pages: 63-74
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/IFforE2018.05
- PDF: iffe/11/iffe1105.pdf
The aim of the article is to present the way of development of mathematical creativity skills among children aged 6 – 9. Children from years 1 – 3 find mathematical education interesting. It is not hard for them to count and do exercises, name things and activities. Mathematics cannot be simply delivered. Notions and ideas must be built by each individual on the basis of his/her experiences gained as the result of an action. Teacher is not to explain, but to organise experiences needed to create operations and notions.
REFERENCES:
- ADAMEK, (1996), Rozwiązywanie problemów przez dzieci, Wydawnictwo Impuls, Kraków
- BRUNER, S.(1979), Poza dostarczone informacje, PWN, Warszawa.
- GALANT, (1987), Dostrzeganie i rozwiązywanie problemów w klasach początkowych, WSiP, Warszawa.
- GERSTMANN, (1982), Motywy uczenia się, Życie Szkoły, no. 6.
- KOZIELECKI, (1969), Rozwiązywanie problemów, PZWS, Warszawa.
- KUJAWIŃSKI, (1978), Indywidualizowane nauczanie problemowo-grupowe w szkole podstawowej, WNUAM, Poznań.
- KUJAWIŃSKI, (1982), Rola problemów otwartych w początkowym nauczaniu matematyki, IKN, Poznań.
- KUJAWIŃSKI, (1989), Teoretyczne podstawy rozwijana twórczej aktywności uczniów klas początkowych, In: Twórcza aktywność, M. Jakowicka, J. Kujawiński (eds.), pp. 60 – 70, WSP, Zielona Góra.
- KUJAWIŃSKI, (1991), Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych, WSiP, Warszawa.
- KUJAWIŃSKI, (2001), Twórczość metodyczna nauczyciela, UAM, Poznań.
- KUPISIEWICZ, (1996), Podstawy dydaktyki ogólnej, WSiP, Warszawa 1980.
- LEWICKI, , Psychologiczna analiza czynników wyznaczających wyniki nauczania, Psychologia Wychowawcza, 1982, no. 2.
- LEWOWICKI, (1986), Kształcenie uczniów zdolnych, WSiP, Warszawa.
- LEWIS, (1998), Jak wychowywać utalentowane dziecko, PZWL, Warszawa.
- OKOŃ, (1975), Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, WSiP, Warszawa.
- PIAGET, (1966), Studia z psychologii dziecka, PWN, Warszawa
- PIETER, (1981), Psychologia uczenia się, PZWS, Warszawa.
- PUŚLECKI, (1999), Wspieranie elementarnych zdolności twórczych, WUO, Opole.
- PUTKIEWICZ, (1971), Motywy szkolnego uczenia się młodzieży, PZWS, Warszawa.
- REYKOWSKI, (1977), Z zagadnień psychologii motywacji, WSiP, Warszawa.
creativity process organisation skills problem-solving education