Popularna Kultura Prawna – studium przypadku projektu o charakterze innowacji społecznej. Założenia teoretyczne

  • Author: Dagna Dejna
  • Institution: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0722-1992
  • Author: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
  • Institution: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5308-7718
  • Year of publication: 2024
  • Source: Show
  • Pages: 63-80
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2024.03.04
  • PDF: kie/145/kie14504.pdf

Popular Legal Culture – a case study of a social innovation project. Theoretical assumption

The article concerns an original project entitled Popular Legal Culture, carried out at the Nicolaus Copernicus University in Toruń in the CPAiTT as part of the Innovation Leaders Academy program. The text mainly describes the assumptions of this project in the context of the implementation of the third evaluation criterion (social impact). An important accent of this study is the presentation of a research concept that fits into the action research framework, which allows not only to diagnose and describe reality, but also to design corrective actions, introduce specific solutions and evaluate them. The project is innovative and interventional in nature, and the research itself is based on a participatory model. The text strongly emphasizes the need to conduct scientific research beyond the traditional strategy of basic research. Not instead, but next to it. The study is therefore a record of the research path leading from the development of the concept, to the requirements for academic social influence (criterion III) and to planning and developing social implementation. A series of scientific publications was planned for the Popular Legal Culture project. The following is part of the first stage, during which the theoretical assumptions and background of activities are described.

Artykuł dotyczy autorskiego projektu pt. Popularna Kultura Prawna, realizowanego na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w Centrum Przedsiębiorczości Akademickiej i Transferu Technologii w ramach programu Akademii Liderów Innowacji. W tekście opisane są przede wszystkim założenia tego projektu w kontekście realizacji III kryterium ewaluacyjnego (wpływu społecznego). Ważnym akcentem tego opracowania jest zaprezentowanie koncepcji badawczej, która wpisuje się w schemat badania w działaniu, pozwalający nie tylko diagnozować i opisywać rzeczywistość, ale również projektować działania naprawcze, wprowadzać konkretne rozwiązania i je ewaluować. Projekt ma charakter innowacyjny i interwencyjny, a samo badanie ulokowane jest w modelu partycypacyjnym. W tekście silnie podkreślona jest potrzeba prowadzenia badań naukowych poza tradycyjną strategią badań podstawowych. Nie zamiast, ale obok. Opracowanie jest więc zapisem drogi badawczej, prowadzącej od budowy koncepcji, po wymagania stawiane akademickim wpływom społecznym (III kryterium) i planowanie oraz opracowywanie wdrożenia społecznego. Na potrzeby projektu Popularna Kultura Prawna zaplanowano cykl publikacji naukowych. Poniższa wpisuje się w pierwszy etap, podczas którego opisywane są założenia teoretyczne i tło działań. Kolejne etapy dotyczyć będą diagnozy grup beneficjentów (w zakresie potrzeb, wiedzy i doświadczeń), opisu narzędzi badawczych, wyników, przebiegu działań i ich ewaluacji, współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz kolejnych odsłon projektu – po modyfikacji grup docelowych.

REFERENCES:

  • Akademia Liderów Innowacji, https://cpatt.umk.pl/akademia-liderow-innowacji (dostęp: 12.05.2024).
  • Boswell, C. and Smith, K. (2017). Rethinking policy ‘impact’: four models of research- -policy relations. Palgrave Communications, 3(1), 1–10.
  • Brewer, J.D. (2013). The public value of the social sciences: An interpretive es-say. London: Bloomsbury Academic.
  • Geddes, M. Dommett, K. and Prosser, P. (2017). A Recipe for Impact? Exploring knowledge requirements in the UK Parliament and beyond. Evidence & Policy, 14(2), 259–276.
  • Gędek W. (2021). Koncepcja koprodukcji wiedzy a tworzenie polityki oparte na dowodach. Analiza literatury przedmiotu. Studia z Polityki Publicznej, 8(1), 107–124.
  • Gunz, J. (1996). Jacob L. Moreno and the origins of action research. Educational Action Research, 4(1), 145–148.
  • Czyż, E. (2000). Stan przestrzegania praw wychowanków domów dziecka. Warszawa: Wydawnictwo IEG ACALTA.
  • Gadziała, W. & Chrobak, K. (2019). Studencka świadomość prawna. Homo Politicus, 14.
  • Gardocka, T. (2013). Efektywność sądowej kontroli przestrzegania praw osób z zaburzeniami psychicznymi, przebywających w domach pomocy społecznej i zakładach leczenia psychiatrycznego. Prawo w Działaniu. Sprawy Karne, 13.
  • Gmerek, K. (2023). HiT a edukacja prawna. Analiza podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 85, 4.
  • Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G. & Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu. Książka dla kształcących się w naukach społecznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Holmwood, J. (2010). Sociology’s misfortune: disciplines, interdisciplinarity and the impact of audit culture. The British Journal of Sociology, 61(4), 639–658.
  • Jarosz, E. (2018). Badania dotyczące dzieciństw(a) – perspektywa praw dziecka. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(43).
  • Kaliszewska, K. i Żółkowska, T. (2020). Rozumienie prawa przez osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1, 47.
  • Kamiński, A. (2015). Przestrzeganie praw nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. W: D. Kowalczyk, A. Szecówka i P. Kwiatkowski (red.), Tradycje i perspektywy optymalizowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut − Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
  • Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Kurczewski, J. (2011). Prawem i lewem. Kultura prawna społeczeństwa polskiego po komunizmie. Studia Socjologiczne, 1(200).
  • Majchrzak, K. (2014). O edukacyjnych badaniach w działaniu w teorii i praktyce. Studia Dydaktyczne, 26.
  • Małek, S. (2009). Postawy więźniów wobec prawa i przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości. Przegląd Więziennictwa Polskiego, 62–63.
  • Materiały Akademii Liderów Innowacji.
  • Neilson, E.H. (2006). But let us not forget John CollierCommentary on David Bargal’s „Personal and intellectual influences leading to Lewin’s paradigm on action research”. Action Research, 4(4), 389–399.
  • Nowak, A. (2019). Wykluczenie prawne osób z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 34.
  • Olejniczak, M., Michowska, M. & Basińska, K. (2011). Opinie studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego na temat przestrzegania praw pacjenta w czasie odbywania zajęć klinicznych, Ann. Acad. Med. Gedan., 41.
  • Pękala, M. & Zyzik, R. (2018). Społeczny obraz prawa. Opis obszaru badań i wyniki pilotażu. Zeszyty Prawnicze, 18, 4.
  • Podgórecki, A. (1966). Prestiż prawa. Warszawa: KIW.
  • Podręcznik dla ekspertów oraz dla ewaluowanych podmiotów w zakresie opisu wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki (2011). Komisja Ewaluacji Nauki, Warszawa. Regulamin Akademii Liderów Innowacji, https://cpatt.umk.pl/wp-content/uploads/2022/12/
  • Regulamin-Akademii-Liderow-Innowacji-16.12.2022.pdf (dostęp: 16.05.2024).
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (Dz.U. 2019 poz. 392).
  • Rudnicki S. (2023). Wystarczająco dobra wiedza. Badania user experience a wytwarzanie praktycznie użytecznej wiedzy o świecie społecznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
  • Skąpska, G., Radomska, E. & Wróbel, M. (2022). Świadomość prawna społeczeństwa polskiego. Państwo i Prawo, 12.
  • Susłowska, N., Polakowska, D., Kowalska, S., Matczak, M. Chlebowska, A. & Zimmermann, A. (2019). Badanie przestrzegania prawa pacjenta do poufności w aptekach ogólnodostępnych w Polsce. Farmacja Polska, 75, 8.
  • Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668).
  • Villa, P.I. (2021). Translating complexity: Public sociology between populism and critical reflexivity. Wystąpienie na 15th ESA Conference, Barcelona, online.
  • Wróblewska, M.N. (2017). Ewaluacja „wpływu społecznego” nauki. Przykład REF 2014 a kontekst polski, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(49). DOI: 10.14746/nisw.2017.1.5.
  • Zygmunt, N. (2021). Możliwości metody badań w działaniu. Studia z Teorii Wychowania, t. 12, 4(37).

3rd evaluation criterion – social impact Popular Legal Culture parametryzacja III kryterium ewaluacyjne – wpływ społeczny innowacje społeczne Popularna Kultura Prawna action research diagnoza diagnosis parameterization badanie w działaniu evaluation ewaluacja Social innovations

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart