Untapped Skills. Blockages to the Professional Development Paths in the Cultural Sector
- Institution: University of Gdańsk, Poland
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0248-3563
- Year of publication: 2024
- Source: Show
- Pages: 59-78
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2024.04.04
- PDF: kie/146/kie14604.pdf
This study investigates the factors that hinder the professional development of cultural personnel in Poland despite their participation in skills training. The analysis was based on research carried out among cultural personnel in the Pomeranian Voivodeship in the second half of 2021, in collaboration with the Baltic Sea Cultural Centre in Gdańsk. Through a sociological lens, this study examines the narratives of cultural sector employees who report that skills training fails to yield the expected outcomes such as career advancement or improved organisational functioning. This study explores the reasons behind the negative outcomes of lowefficiency skills training, such as reduced job satisfaction, demotivation, and the desire to leave the cultural sector. The analysis is contextualised within the critical description of the Polish cultural sector’s conditions over the past few decades, focusing on employee hiring practices. This study highlights the systemic problem of limited professionalisation in the cultural sector in relation to skills training.
REFERENCES:
- Baculáková, K., & Grešš, M. (2021). Spatial Distribution Model for Targeting the Support for Cultural Institutions’ Development: A Case Study of Slovakia. Muzeológia a kultúrne dedičstvo, 3, 93–112. doi: 10.46284/mkd.2021.9.3.5
- Bednarska-Wnuk, I. (2019). Mobilność wewnątrzorganizacyjna jako instrument retencji pracowników o wysokim potencjale. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 51(1), 33–42. doi: 10.33119/01.3001.0013.2339
- Bednarska-Wnuk, I. (2021). Wewnątrzorganizacyjna mobilność pracowników – perspektywa organizacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Berardi, F. (2009). The Soul at Work: From Alienation to Autonomy. Los Angeles: Semiotext(e).
- Budnik, A., Jankowicz, G., Palęcka, A., & Sowiński, M. (2024). Pisać może dziś każdy. Raport z badania kondycji gdańskich pisarek i pisarzy. Gdańska Galeria Miejska.
- Charycka, B., Gumkowska, M., & Bednarek, J. (2022). Kondycja organizacji pozarządowych. Trendy 2002–2022. Stowarzyszenie Klon/Jawor.
- Comunian, R., & England, L. (2020). Creative and cultural work without filters: Covid-19 and exposed precarity in the creative economy. Cultural Trends, 29(2), 112–128. doi: 10.1080/09548963.2020.1770577
- Cywiński, Ł., Gałecka-Burdziak, E., & Pater, R. (2023). Determinanty mobilności kwalifikacyjnej Polaków. Polityka Społeczna, 2, 7–17. doi: 10.5604/01.3001.0053.4167
- Czekaj, A., Bińczycka, E., Kowacka, A., & Cembruch-Nowakowski, M. (2023). Zatrudnienie i wynagrodzenia w instytucjach kultury w latach 2019–2022. In Rocznik Kultury Polskiej 2023 (pp. 12–20). Narodowe Centrum Kultury.
- Dziadzia, B., Konieczna, E., Liniany, J., Skutnik, J., Sieroń-Galusek, D., Dziuba, Ł., Lysko, A., & Zygmunt, M. (2015). Podnoszenie kompetencji kadr kultury w domach, centrach i ośrodkach kultury. Regionalne Obserwatorium Kultury.
- van den Eynde, J., Fisher, A., & Sonn, C. (2016). Working in the Australian Entertainment Industry: Final report. Victoria University.
- Feder, T., Brook, O., Florisson, R., McAndrew, S., O’Brien, D., Owen, G., & Taylor, M. (2024). What happened to the workers? Understanding the impact of the pandemic on jobs and working hours in the cultural sector. In Pandemic culture. The impacts of COVID- 19 on the UK cultural sector and implications for the future (pp. 54–94). Manchester University Press.
- Gawryołek-Osińska, M., Gulej, K., Zaremba, M., & Zarzyka, A. (2023). Kadra kultury – działania wspierające rozwój zawodowy w sektorze kultury. In Rocznik Kultury Polskiej 2023 (pp. 138–151). Narodowe Centrum Kultury.
- Góral, A. (2021). Szklany sufit w kulturze? Kobiety na stanowiskach kierowniczych w publicznych instytucjach kultury w Polsce. Przegląd Organizacji, 9, 3–11. doi: 10.33141/po.2021.9.01
- Góral, A. (2023). Ludzie kultury – kim są i dlaczego pracują w publicznych instytucjach kultury? In Rocznik Kultury Polskiej 2023 (pp. 64–74). Narodowe Centrum Kultury.
- Grabowski, P., Gąsiorowska, A., Broniszewski, Ł., Jędrzejewska, P., & Stelmaszyk, A. (2021). System dotacji ze środków publicznych w Polsce jako jedna z przyczyn wypalenia zawodowego w 3. sektorze. https://api.ngo.pl/media/get/154251
- Hnatiuk, M. (2022). Mobilność zawodowa nauczycieli oraz edukacyjno-zawodowa uczniów w Polsce. Szkoła – Zawód – Praca, 24, 249–265. doi: 10.34767/SZP.2022.02.10
- Ilczuk, D. (2017). Reforma sektora kultury w Polsce, materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Kultury. https://konferencjakultury.pl/_admin/stuff/reforma_kultury2.pdf
- Kaczmarek, S. (2019a). Sektor kultury w Polsce – ujęcie lokalne. In B. Glinkowska-Krauze (Ed.), Internacjonalizacja polskich i ukraińskich organizacji. Aspekty ekonomicznospołeczne (pp. 93–108). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Kaczmarek, S. (2019b). Sektor kultury w Polsce – ujęcie międzynarodowe. In B. Glinkowska-Krauze (Ed.), Internacjonalizacja polskich i ukraińskich organizacji. Aspekty ekonomiczno-społeczne (pp. 79–92). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Knaś, P. (2012). Sektor kultury. Ujęcie instytucjonalne i znaczenie gospodarcze. https://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/2012/02/22/sektor-kultury-ujecie-instytucjonalnei-znaczenie-gospodarcze
- Konior, A., & Pluszyńska A. (2022). Co wiemy o kadrach kultury? Systematyczny przegląd polskiej literatury. Zarządzanie w Kulturze, 23(3), 217–236. doi: 10.4467/20843976ZK.22.014.16403
- Kosińska, O. (2020). Sektor kultury w Polsce. Organizacja, finanse, otoczenie. In A. Pluszyńska, A. Konior & Ł. Gaweł (Eds.), Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka (pp. 25–37). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kowalik, W., Malczyk, K., Maźnica, Ł., & Strycharz, J. (2013). Kompetencje kadr kultury a rozwój kapitału społecznego. Małopolski Instytut Kultury.
- Kuleva, M. (2018). Cultural administrators as creative workers: the case of public and nongovernmental cultural institutions in St. Petersburg. Cultural Studies, 32(5), 727–746. doi: 10.1080/09502386.2018.1429005
- Poprawski, M. (2015). Wolnorynkowi ekwilibryści. Edukacja przedsiębiorcza i polskie kadry sektora kultury. Prakseologia, 157(2), 303–338.
- Radecka, I. (2022). Siłaczki i macgyverowie. O determinantach demotywacji wśród pracowników polskich domów kultury. Zarządzanie w Kulturze, 23(3), 297–317. doi: 10.4467/20843976ZK.22.018.16407
- Skutnik, J. (2016). Kompetencje kadr kultury – między użytecznością a mądrością. Dyskursy Młodych Andragogów, 17, 229–245.
- Ślusarczyk, A. (2016). Determinanty skutecznego zarządzania projektami kultury. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 256, 67–80.
- The European Network of Cultural Centres (2022). “Bruised, exhausted and burnt-out”: A discussion about regenerative approaches to human resources in cultural centres. Report, June 2022. https://encc.eu/sites/default/files/2022-07/bruised_and_burntout_pdf_hyperlinks.pdf
- Walmsley, B., Gilmore, A., O’Brien, D., Torreggiani, A. (2022). Culture in Crisis. Impacts of Covid-19 on the UK cultural sector and where we go from here. Centre for Cultural Value. https://www.culturehive.co.uk/wp-content/uploads/2022/01/Culture_in_Crisis.pdf
- Witkowski, S.A., & Ślazyk-Sobol, M. (2012). Wypalenie zawodowe jako przejaw i skutek braku elastyczności w zarządzaniu ludźmi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 249, 63–73.
- Zarząd Województwa Pomorskiego (2021). Regionalny Program Strategiczny w zakresie edukacji i kapitału społecznego. https://strategia2030.pomorskie.eu/wp-content/uploads/2021/08/RPS-edukacyjno-kulturalny-1.pdf
skills training cultural personnel working conditions cultural sector career development professionalization