Kształtowanie indywidualnej różnojęzyczności na wczesnych etapach nauczania – europejski kontekst oraz egzemplifikacje

  • Author: Marta Kotarba-Kaczugowska
  • Institution: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Year of publication: 2012
  • Source: Show
  • Pages: 102-126
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2012.04.06
  • PDF: kie/90/kie9006.pdf

Shaping Individual Multilingualism in the Early Stages of Education – European Context and Exemplifications

The article characterizes – in the European context – a relatively new term in the language teaching: plurilingual education. The are also discussed the pedagogical implications of the Language Awareness model, which can provide alternative and complementary approach to classical models of language teaching or conducting education in two or more languages. The paper also presents the results of qualitative research carried out in Vienna (Austria) and London (United Kingdom). The results illustrate solutions supporting the development of individual plurilingualism at the early stages of teaching. The main objective of this study was to determine what solutions supporting the education of children with diverse language and cultural experiences are being used in kindergarten and early grades at elementary school in Europe and whether these arrangements are developing plurilingual competence of all students. Analysis of existing solutions have not aimed at suggesting the ready-to-use strategies. That is why the description contain the identification of the emerging trends and factors that determine effectiveness of different solutions.

REFERENCES:

  • Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997.
  • Canale M., Swain M., Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing, „Applied Linguistics” 1980, No. 1.
  • Denzin N., Sociological Methods: A Sourcebook, London 2006.
  • Dobry Start. Jak wprowadzać alternatywne formy wczesnej edukacji?, Warszawa 2008.
  • Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, C 83 z 30.03.2010 r.
  • Eco U., W poszukiwaniu języka uniwersalnego, Gdańsk–Warszawa 2002.
  • Etzioni A., The New Golden Rule. Community and Morality in a Democratic Society, New York 1996.
  • European Centre for Modern Languages, http://www.ecml.at/ [dostęp: 24.03.2011].
  • Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
  • Eurostat, http://epp.eurostat.ec.europa.eu [dostęp: 16.04.2011].
  • Hagan M., McGlynn C., Moving Barriers: Promoting Learning for Diversity in Initial Teacher Education, „Journal of Intercultural Education” 2004, No. 4, Vol. 15.
  • Helot C., Young A., Imagining Multilingual Education In France: A Language and Cultural Awareness Project at Primary Level [w:] Imagining Multililngual Schools. Languages in Education and Glocalization, O. Garcia, T. Skutnabb-Kangas, M.E. Torres-Guzman (red.), United Kingdom 2006.
  • Hymes D.H., On Communicative Competence, Philadelphia 1971.
  • Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów. Nowa strategia ramowa w sprawie wielojęzyczności, Komisja Wspólnot Europejskich, Bruksela, 22.11.2005 r. COM (2005) 596 wersja ostateczna.
  • Kula M., Multi-problem, „Polityka” 2011, nr 50.
  • Lambert W.E., Culture and Language as Factors in Learning and Education [w:] Cultural Factors in Learning and Education, F.E. Aboud, R.D. Meade (red.), Bellingham–Waszyngton 1974.
  • Menken K., Garcia O., Negotiating Language Policies in Schools: Educators as Policymakers, United Kingdom 2010.
  • Poste D., Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
  • Progress towards the Lisbon Objectives in Education and Training, 2007, Indicators and Benchmarks (SEC(2007)1284), European Commision.
  • Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.
  • Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r., Nr 4, poz. 17).
  • Safeguarding Intangible Cultural Heritage, http://www.unesco.org/culture/ich/ [dostęp: 21.04.2011].
  • Santoro N., Allard A., (Re)examining Identities: Working with Diversity in the Pre-service Teaching Experience, „Teaching and Teacher Education” 2005, No. 7, Vol. 21.
  • Savignon S.J., Communicative Competence: Theory and Classroom Practice, Texts and Contexts in Second Language Learning, Readnig (Mass.) 1983.
  • Stake R.E., Case Studies [w:] Handbook of Qualitative Research, N. Denzin, Y. Lincoln (red.), London 1994.
  • Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007–2013, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2005.
  • The Institute of Community Cohesion, http://www.cohesioninstitute.org.uk/home [dostęp: 21.11.2011].
  • Urząd do Spraw Cudzoziemców (Statystyki), http://www.udsc.gov.pl [dostęp: 18.09.2011].
  • Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami (Dz.U. 2009 r. Nr 56, poz. 458).

plurilingual education plurilingual competence language awareness multilingualism innovation

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart