Smartphones in Child Upbringing During Early Childhood: Hazards and Possibilities from Mothers’ Perspective

  • Author: Tomasz Huk
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 118-128
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2017.02.08
  • PDF: kie/116/kie11608.pdf

The article presents the results of research that pertained to the manner of smartphone use in child upbringing during early childhood. The qualitative research was participated in by: a mother of a two-year-old girl and a mother of a threeyear-old boy. On the basis of the tests I concluded that this device is mainly used by mothers:-to occupy the attention of the child, to allow the mother to perform other activities,-to calm the child down at times of anxiety,-as a reward. The interviews have shown that for the respondents the educational function of smartphone are not significant, although they see them.

REFERENCES:

  • Applet, K. (2005). Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? In: A.I. Brzezińska (Ed.), Psychologiczne portrety człowieka (pp. 95-130). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Applet, K., & Mielcarek, M. (2014). Opieka i wychowanie. Wczesne dzieciństwo. Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Series 2, Vol. 1. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Bassiouni, D.H., & Hackley, Ch., (2013). Does Early Exposure to Digital Media Harm Children’s Development? A Cross-Disciplinary Review. Working Paper Series. SoMWP-1302. School of Management, Royal Holloway University of London.
  • Batorski, D. (2017). Dzieci z sieci-dostęp i korzystanie z internetu przez dzieci w wieku przedszkolnym. In: J. Pyżalski (Ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjnokomunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami (pp. 7994). Łódź: Wydawnictwo Eter.
  • Berk, R.A. (2009). Teaching Strategies for the Net Generation, Transformative Dialogues: Teaching and Learning Journal, 3(2), pp. 1-24.
  • Björklund, A., & Salvanes, K.G. (2010). Education and Family Background: Mechanism and Policies. In: E.A. Hanushek, S.J. Machin, & L. Woessmann (Eds.), Handbook of the Economics of Education (pp. 201-243). Burlington: Elsevier Science.
  • Brosch, A. (2016). When the Child Is Born into the Internet. Sharenting as a Growing Trend among Parents on Facebook, The New Educational Review, 43(1), pp. 225-235.
  • Genc, Z. (2014). Parents’ Perceptions about the Mobile Technology Use of Preschool Aged Children, Procedia: Social and Behavioral Sciences, 146, pp. 55-60. DOI:10.1016/ j.sbspro.2014.08.086 Hosch, W.L. Smartphone. In: Encyclopaedia Britannica. Retrieved from: https://www.britannica.com/technology/smartphone (doa 09.03.2017).
  • Huk, T. (2013). Media jako czynnik wspierający rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. In: J. Morbitzer, & E. Musiał (Eds.), Człowiek-Media-Edukacja (pp. 137-145). Kraków: Wydawnictwo Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny.
  • Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Kim, J.K., & Kang, Y.S. (2016). The Effects of Young Children’s Smartphone Use Experience on Their Parents’ Perceptions and Needs and Their Self-Regulation, International Journal of Applied Engineering Research, 11(2), pp. 1208-1211.
  • Kuszak, K. (2017). Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat. In: J. Pyżalski (Ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami (pp. 11-60). Łódź: Wydawnictwo Eter.
  • Lauricella, A.R., Wartella, E., & Rideout, V.J. (2015). Young Children’s Screen Time: The Complex Role of Parent and Child Factors, Journal of Applied Developmental Psychology, 36, pp. 11-17. DOI: 10.1016/j.appdev.2014.12.001
  • Madge, C., & O’Connor, H. (2006). Parenting Gone Wired: Empowerment of New Mothers on the Internet, Social and Cultural Geography, 7(2), pp. 199-220.
  • Plowman, L., McPake, J., & Stephen, C. (2011). The Technologisation of Childhood? Young Children and Technology in the Home, Children & Society, 24(1), pp. 63-74. DOI: 10.1111 /j.1099-0860.2008.00180.xpp
  • Plichta, P. (2017). Małe dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i ich rodzice jako adresaci działań wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. In: J. Pyżalski (Ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami (pp. 95-114). Łódź: Wydawnictwo Eter.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, Part 1. On the Horizon, 9(5), pp. 1-6. West Yorkshire: MCB University Press.
  • Pyżalski, J. (2017). Dzieci w wieku przedszkolnym w świecie technologii informacyjnokomunikacyjnych-w stronę zagrożeń. In: J. Pyżalski (Ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami (pp. 159-182). Łódź: Wydawnictwo Eter.
  • Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Siemieniecki, B. (2013). Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Wartella, E., Rideout, V., Lauricella, A., Connell, S. (2014). Parenting in the Age of Digital Technology: A National Survey. Report of the Center on Media and Human Development, School of Communication. Northwestern University, October 3rd. Retrieved from: cmhd. northwestern.edu
  • Yoon, K.W. (2003). Retraditionalizing the Mobile: Young People’s Sociality and Mobile Phone Use in Seoul, South Korea, European Journal of Cultural Studies, 6(3), pp. 327-343.

early childhood smartphone Education family upbringing

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart