Pomiędzy edukacją patchworkową a kombinowaniem. Studenckie strategie radzenia sobie na studiach i ich uwarunkowania

  • Author: Dorota Pauluk
  • Institution: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Year of publication: 2015
  • Source: Show
  • Pages: 156-175
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2015.03.08
  • PDF: kie/109/kie10908.pdf

In context of current psychological and pedagogical works, pupils/students are treated as active „players” who are able to deal with unfavorable educational environment effectively. In response to that, they experience in schools or universities every day, they use different strategies of coping with formal and informal requirements. These strategies are one of the dimensions of the so-called hidden curriculum. The purpose of this article is - on the basis of the content’s analysis of the UJ pedagogy student essays - to reconstruct the students strategies of coping in university and its determinants. Studying at the university students gain an informal knowledge that pedagogy is a low social status field of studying, is not particularly forwardlooking, the education they obtain is incomplete. To increase their chances at the labor market, they are taking part in various forms of training, also outside of the university. This spontaneous activity gives them worldly wisdom, sense of agency, personal growth, developing self-confidence and a better future. The attractiveness of the so-called patchwork education weakens their interest in official knowledge and formal education. Students learn many negative coping strategies at the university. Their primary goal is to gain profits - graduation - while minimizing their time and commitment. Strategies used by them survival and „working an angle” are examples of violations of the law, teach instrumental approach to: knowledge, teachers or peers. The results of the research showed that these strategies have demoralizing effect on other students, reducing their motivation and academic ambitions. A number of the strategies referred to in the paper disclose different dimensions of bogus student life and undermine various myths concerning the centuries-old mission of the university.

REFERENCES:

  • Becker H.S., Geer B., Hugues E.C., Strauss A.L. (1961). Boys in White: Student Culture in Medical School. Chicago: The University of Chicago Press.
  • BilińskaSuchanek, E. (2003). Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • CylkowskaNowak, M. (2013). O nieszkodliwości wagarowania. Konsumpcyjne uwikłanie ofiar i/lub sprawców pozoru w edukacji szkolnej. W: M. Dudzikowa, K. KnasieckaFalbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (s. 300 – 323). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Dudzikowa, M. (2001). Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia. Eseje etnopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Everhart, R. (1983). Reading, Writing and Resistance. Adolescence and Labour in a Junior High School. Boston: Routledge & Kegan Paul.
  • Giroux, H. (1983). Theory and Resistance in Education, London: Heinemann Educational Books.
  • Giroux, H.A. (2010). Reprodukcja. Opór i akomodacja. W: H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (s. 111 – 137). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Janowski, A. (1989). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Margolis, E., Soldatenko, M., Acker, S., Gair, M. (2001). Hiding and Outing the Curriculum, W: E. Margolis (red.), The Hidden Curriculum in Higher Education (s. 1 – 19). New York–London: Routledge.
  • Melosik, Z. (1994). Współczesne amerykańskie spory edukacyjne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
  • Męczkowska, A. (2003). Niepełność edukacji akademickiej jako zjawisko otwierające nowe przestrzenie uczenia się. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny, s. 307 – 325.
  • McLaren, P. (1993). Schooling as a ritual performance. Towards a political economy of educational symbols and gestures. London: Routledge.
  • Oleszkowicz, A. (2006). Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy. Skutki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
  • Oleszkowicz, A., Bąk, O. (2011). Wagary szkolne z perspektywy uczniów i nauczycieli. Kwartalnik Pedagogiczny, 3 (221), s. 147 – 169.
  • Pauluk, D. (2013). Pozaideologiczne uwikłania. Ukryty program we współczesnej debacie edukacyjnej. Kultura i Edukacja, 2 (95), s. 7 – 28.
  • Pietrasiński, Z. (1990). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.
  • Snyder, B.R. (1973), The Hidden Curriculum, Cambridge: The MIT Press.
  • Szkudlarek, T. (1993). Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Willis, P. (1977). Learning to Labour; How Working Class Kids Get Working Class Job. Lextington: Saxon House, Teakfield Ltd.

student coping strategies at university student of pedagogy hidden curriculum

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart