Dla autorów

Publikacja w kwartalniku „Kultura i Edukacja” jest możliwa po spełnieniu wymogów formalnych, merytorycznych oraz technicznych. Aby artykuł został przyjęty do druku, musi być wynikiem badań niepublikowanych wcześniej w żadnym wydawnictwie.

Wstępnym warunkiem merytorycznym jest zgodność tekstu z profilem periodyku. Od proponowanego do publikacji tekstu Redakcja oczekuje ukazania nowych zjawisk lub prekursorskiego sposobu ujęcia zagadnienia nienowego, usystematyzowania istniejących podejść oraz definicji, popularyzacji dotąd hermetycznego zagadnienia albo przynajmniej interesującego postawienia znanej już kwestii.

Pierwszym z kryteriów technicznych jest spójność wewnętrzna tekstu oraz zgodność treści z tytułem. Ponadto tekst winien być czymś więcej niż tylko erudycyjnym popisem, a zatem mieć tezę, a już co najmniej myśl przewodnią, a więc główne pytanie, na które stara się odpowiedzieć Autor. Kolejnym kryterium jest ocena trafności zaproponowanych słów kluczowych oraz abstraktu – powinny oddawać zasadniczą myśl artykułu, nie być nazbyt ogólnikowe i (w odniesieniu do abstraktu) spełniać wymogi formalnej poprawności i spójności wewnętrznej. Pozostałe wymogi edytorskie znajdą Państwo poniżej.

Writers can publish in “Culture and Education” as long as their contributions fulfil these formal, substantial, and technical requirements. In order for the article to be admitted it has to be the result of research not published before.

Another preliminary substantial condition is that contributions are compatible with the quarterly’s profile. We expect submitted articles to present new phenomena or innovative ways of defining established concepts, systematize existing approaches and definitions, popularize so far hermetic question, or find interesting ways to present well known problems.

The first technical criterion is that articles should be coherent and effectively structured. What is more, the text should be more than just an erudite text. It should contain a thesis and research questions, which the author should answer. The proposed key words and abstract should reflect the fundamental ideas contained within the article, the abstract should not be too general and should fulfil the requirements of formal correctness and coherence. The other editorial requirements you can find in the technical information below.

INFORMACJE TECHNICZNE

Każdy manuskrypt powinien zawierać:

  • imię i nazwisko autora;
  • afiliację;
  • kraj;
  • ORCID ID: https://orcid.org/XXXX-XXXX-XXXX-XXXX;
  • adres e-mail;
  • aktualny i dokładny adres do korespondencji (jest to warunek otrzymania egzemplarza autorskiego);
  • pełny tytuł (ewentualnie podtytuł);
  • w wypadku artykułu dwa abstrakty w językach polskim i angielskim (liczące do 200 wyrazów), których funkcją jest wskazanie celów, metod analizy i głównych wniosków oraz ekspozycja podjętej problematyki w sposób syntetyczny i klarowny; abstrakty powinny zawierać tożsamą treść;
  • 5–8 słów kluczowych w językach polskim i angielskim;
  • artykuł powinien liczyć do 40 tys. znaków ze spacjami (wliczając tekst właściwy, abstrakty, słowa kluczowe, tabele i wykresy, przypisy oraz spis literatury) i powinien być podzielony na części opatrzone numerowanymi śródtytułami;
  • przypisy dolne – tylko merytoryczne;
  • przypisy bibliograficzne i cytaty w tekście przygotowane według reguł APA (patrz niżej);
  • alfabetyczny spis literatury przygotowany według reguł APA (patrz niżej);
  • recenzje i sprawozdania powinna liczyć do 20 tys. znaków ze spacjami;
  • tytuł recenzji powinien wyglądać następująco:
    • Emilia Żyłkiewicz-Płońska (rec.): Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna a tożsamość. Studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2007, ss. 436
    • Piotr Kostyło (rec.): Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, red. Bogusław Śliwerski, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, ss. 376

Zapis odsyłaczy w tekście:

JEDEN AUTOR Nowak (2002) wskazuje… (Nowak, 2002).
DWÓCH AUTORÓW Nowak i Kowalski (2002) wskazują… (Nowak, Kowalski, 2002).
TRZECH LUB WIĘCEJ AUTORÓW Nowak i in. (1998) wskazują… (Nowak i in., 1998).
INSTYTUCJA JAKO AUTOR Pierwsze cytowanie w tekście: American Psychological Association (APA) (2000) wskazuje… Kolejne cytowanie: APA (2000) wskazuje… Pierwszy odsyłacz w tekście: American Psychological Association [APA], 2000). Kolejny odsyłacz: (APA, 2000).
AUTOR ANONIMOWY LUB BRAK AUTORA   Kilka pierwszych słów z adresu bibliograficznego (zazwyczaj z tytułu), np. (“Study Finds”, 1995); (TEA, 2007).
AUTORZY O TYM SAMYM NAZWISKU A. Nowak (2000) i B. Nowak (1999) wskazują… (A. Nowak, 2000; B. Nowak, 1999).
PRZYNAJMNIEJ DWIE PRACE TEGO SAMEGO AUTORA (LUB AUTORÓW) W JEDNYM ODSYŁACZU   (Nowak, 2013, 2014).
PRZYNAJMNIEJ DWIE PRACE TEGO SAMEGO AUTORA (LUB AUTORÓW) OPUBLIKOWANE W TYM SAMYM ROKU W JEDNYM ODSYŁACZU   (Nowak, Kowalski, 2013a, 2013b, w druku; Iksińska, 2003a, 2003b).
PRZYNAJMNIEJ DWIE PRACE RÓŻNYCH AUTORÓW W JEDNYM ODSYŁACZU   W kolejności alfabetycznej, np. (Kowalski, 2003; Nowak, 2010).

Cytaty w tekście:

  • Cytaty krótsze niż 40 wyrazów umieszczamy w cudzysłowie, a po nim – w nawiasie – podajemy numer(y) stron(y):
    • Jak słusznie zauważa V. Lechta (2010), „pedagogika inkluzyjna jest nową filozofię edukacji »edukacji dla wszystkich«, w ramach której każda osoba traktowana jest jak indywidualność ze swoimi specyficznymi potrzebami edukacyjnymi” (s. 332).
  • Cytaty składające się z przynajmniej 40 wyrazów umieszczamy w tzw. bloczku, bez cudzysłowu, a po nim – w nawiasie – podajemy numer(y) stron(y):
    • Jak słusznie zauważa V. Lechta (2010),
      pedagogika inkluzyjna jest nową filozofię edukacji »edukacji dla wszystkich«, w ramach której każda osoba traktowana jest jak indywidualność ze swoimi specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Jeśli rzeczywiście chcemy, […] aby inkluzyjna edukacja była do dyspozycji dla wszystkich, wszędzie i zawsze, to musimy sobie uświadomić, że spełnienie tego oczekiwania jest trudnym i odległym w czasie zadaniem dla wszystkich partycypujących w nim stron” (s. 332–333).

Bibliografia:

  1. Książka:
    • Lem, S. H., Nowak , A. (1999). Bomba megabitowa (wyd. 2). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  2. Tłumaczenie:
    • Mach, E. (2009). Analiza wrażeń i stosunek sfery fizycznej do psychicznej. Tłum. M. Miłkowski. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Praca zbiorowa:
    • Szpakowska, M. (red). (2008). Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
    • Duncan, G. J., Brooks-Gunn, J. (red.). (1994). Consequences of Growing Up Poor. Russell Sage Foundation.
  4. Rozdział w pracy zbiorowej:
    • Wolf, F. (2008). Mit piękności. W: M. Szpakowska (red.), Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów (s. 103–108). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  5. Tekst z Internetu:
  6. Artykuł w czasopiśmie:

Więcej informacji pod adresem: https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples

TECHNICAL INFORMATIONS

Each manuscript should contain:

  • name and surname of the Author;
  • academic affiliation;
  • country;
  • ORCID ID: https://orcid.org/XXXX-XXXX-XXXX-XXXX;
  • an e-mail contact for the Author;
  • and current postal address (needed to receive a copy of the journal);
  • full title and subtitle (if any) of the text;
  • for the article abstract up to 200 words, the function is to show/present the goals, ways of analysis and main conclusions;
  • 5–8 keywords;
  • articles should contain up to 40 000 characters (including the main text, abstract, keywords, tables and diagrams, footnotes and references), articles should be divided into sections, internal titles should be numbered;
  • footnotes should be kept to a minimum and contain additional information, which the Author is willing to add to the main text;
  • references in the text should follow APA Style (see below);
  • an alphabetically ordered references section should follows after the text (see below);
  • reviews and reports should contain up to 20 000 characters;
  • the title of the review should look as follows:
    • Emilia Żyłkiewicz-Płońska (rec.): Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna a tożsamość. Studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2007, ss. 436
    • Piotr Kostyło (rec.): Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, red. Bogusław Śliwerski, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, ss. 376

In text citations:

ONE AUTHOR Smith (2002) found… (Smith, 2002).
TWO AUTHORS Smith and Jones (2002) found… (Smith & Jones, 2002).
THREE OR MORE AUTHORS Smith et al. (2002) found… (Smith et al., 2002).
GROUPS AS AUTHORS 1st citation: American Psychological Association (APA) (2000) found… Subsequent citations: APA (2000) found… 1st citation: APA (2000) (American Psychological Association [APA], 2000). Subsequent citations: (APA, 2000).
ANONYMOUS OR NO AUTHOR:   Use first few words of reference list entry (usually title), e.g. (“Study Finds,” 1995); (TEA, 2007).
AUTHORS WITH THE SAME SURNAME S. T. Smith (2000) and J. D. Smith (1999) found… (S. T. Smith, 2000; J. D. Smith, 1999)
TWO OR MORE WORKS OF THE SAME AUTHOR(S) WITHIN THE SAME PARENTHESES   (Smith, 2013, 2014)
TWO OR MORE WORKS OF THE SAME AUTHOR(S) PUBLISHED IN THE SAME YEAR WITHIN THE SAME PARENTHESES   (Smith & Jones, 2013a, 2013b, in press; Robinson, 2003a, 2003b)
TWO OR MORE WORKS OF VARIOUS AUTHORS WITHIN THE SAME PARENTHESES   In order alphabetically, e.g. (Kowalski, 2003; Nowak, 2010)

Quotations in Text:

  • Display quotation of fewer than 40 words in double quotation marks. Include page number in parentheses (pinpoint citation):
    • Black (1993) stated, “The ‘placebo effect’ […] disappeared when behaviors were studied in this manner” (p. 276).
  • Display quotation of 40 or more words in block quotation (double spaced) without quotation marks:
    • Black (1993) found the following:
      The ”placebo effect” had been verified in previous studies. This effect was found to be indicative of a patient’s belief that they were suffering from x diagnosis and were receiving y medication which was helping them to reduce z psychosomatic side effects. (p. 276)

References:

  1. Book:
    • Nikitorowicz, J. W., & Kowalski, S. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa (2nd ed.). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  2. Translation:
    • Russo, J.-J. (2009). Basic Political Writings. Trans. D. A. Cress. Hackett Publishing.
  3. Edited book:
    • Combrinck-Graham, L. (Ed.). (1995). Children in Families at Risk. Guilford.
    • Duncan, G. J., & Brooks-Gunn, J. (Eds.). (1994). Consequences of Growing Up Poor. Russell Sage Foundation.
  4. Articles in collective works:
    • Cross, T. L. (1998). Understanding Family Resiliency from a Relational World View. In H. I. McCubbin, E. A. Thompson, A. I. Thompson, & J. E. Fromer (Eds.), Resiliency in Native American and Immigrant Families (pp. 143–157). Sage.
  5. Electronic sources:
  6. Article in a journal:
    • Savvides, N., & Grady J. S. (2006). Developing a European Identity: A Case Study of the European School at Culham. Comparative Education, 42(1), 113–129. https://doi.org/10.1037/ppm0000185

For more, see: https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart