Innovative Teaching Methods in Work with Social Science Students – Selected Mobile Applications
- Institution: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- Year of publication: 2018
- Source: Show
- Pages: 134-149
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/kimwe2018211
- PDF: kim/2018_2/kim2018211.pdf
Innowacyjne metody nauczania w pracy ze studentami nauk społecznych – wybrane aplikacje mobilne
Celem artykułu jest scharakteryzowanie pozycji aplikacji mobilnych i ich możliwości w nauczaniu w szkole wyższej na kierunkach społecznych. Temat wykorzystania zarówno smartfonów, jak i aplikacji mobilnych nie jest jeszcze mocno eksplorowany w literaturze polskiej. Brakuje całościowych, większych badań i dopiero z dłuższej perspektywy będzie można ocenić ich użyteczność i efekty tak pozytywne, jak i negatywne zaangażowania tej technologii w zajęcia. Obecnie wydaje się, że jest to narzędzie atrakcyjne zwłaszcza dla studentów – ponieważ pozwala im na funkcjonowanie w znajomym środowisku i posługiwanie się narzędziami, które są dla nich łatwe w obsłudze. Mobil – learning(m-learning) to nowocześniejsza formuła e-learningu, która może z nim współgrać i uzupełniać jego możliwości. Rozwój technologii informacyjnej i możliwość wykorzystania w trakcie zajęć ze studentami aplikacji mobilnych jest interesującą alternatywą dla tradycyjnych form edukacyjnych. Angażując obie strony procesu dydaktycznego, pozwala się słuchaczom na duży margines swobody. Tworzenie własnych zasobów, kreatywny sposób aranżacji treści, zadaniowość stwarzają płaszczyznę dla innowacyjnego nauczania. Spełnia się tym samym postulat nowoczesnego multisensorycznego, syntetycznego, mniej stresotwórczego i wspierającego uczenia. Jest to jeszcze ciągle w sferze eksperymentu, zbierania doświadczeń, aktywnej obserwacji, chociaż zainteresowanie ze strony studentów pozwala na stwierdzenie, że jest to właściwy kierunek rozwoju dydaktyki szkoły wyższej.
References:
- Alvarez B., Flipping the classroom: Homework in class, lessons at home, “Education Digest: Essential Readings Condensed For Quick Review” 2011, no. 77 (8).
- Brandom R., Pocket built a save button for the internet — what’s next?, “The Verge”, 8 September 2015, https://www.theverge.com/2015/9/8/9277425/pocket-save-button-ceo-nate-weiner-small-empires.
- Gulińska H., Bartoszewicz M., Tablica interaktywna środkiem wspomagającym nauczanie, “E-mentor” 2007, no. 1 (18), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/18/id/383.
- Kukulska-Hulme, Traxler J. (ed.), Mobile learning: a handbook for educators and trainers, London 2005, http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/437/877.
- Machalska M., Smartfon: klucz do nowoczesnej edukacji!, https://ec.europa.eu/epale/pl/blog/smartphone-key-modern-learning-interview-andy-lancaster.
- Mead M., Kultura i tożsamość: studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 1978.
- Palmén M., Gdzie są aplikacje społecznościowe dla uczących się dorosłych?, https://ec.europa.eu/epale/pl/blog/where-are-social-media-apps-adult-learners.
- Peszko P., Jak korzystać z WebQuestu?, https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/315-jak-korzystac-z-webquestu.
- Polak M., Webquesty w edukacji, https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/291-webquesty-w-edukacji.
- Prensky M., Brain Gain: Technology and the Quest for Digital Wisdom, St. Martin’s Press 2012.
- Prensky M., Don’t bother me, Mom, I’m learning!, How computer and video games are preparing your kids for 21st century success – And how you can help! , St. Martin’s Press 2006.
- Prensky M., Teaching Digital Natives: Partnering for Real Learning, St. Martin’s Press 2010.
- Ratalewska M., Rozwój rynku aplikacji mobilnych, “Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2017, no. 487, http://www.dbc.wroc.pl/Content/39276/Ratalewska_Rozwoj_Rynku_Aplikacji_Mobilnych_2017.pdf.
- Suchecka J., Rząd chce unowocześniać szkoły. Interaktywne tablice i szybki internet, http://wyborcza.pl/7,75398,22154871,szkola-bardziej-cyfrowa.html.
- Tkaczyk P., Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych, http://szkolamedialna.pl/kim-sa-cyfrowi-tubylcy-i-jak-z-nimi-pracowac-czyli-jak-polaczyc-wspolczesnego-ucznia-z-tradycyjna-szkola/.
- Warzecha K., Smatrfon w edukacji i komunikacji młodzieży gimnazjalnej a zagrożenie fonoholizmem, “Ekonomiczne Problemy Usług” 2016, no. 123, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2016-t-n123/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2016-t-n123-s345–357/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2016-t-n123-s345–357.pdf.
- “We are Social 2018”, https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018.
- Weimer L., The future of technology in higher education, 2017, https://www.eaie.org/blog/future-technology-higher-education.html.
- Vázquez-Cano E., Mobile Distance Learning with Smartphones and Apps in Higher Education, “Educational Sciences: Theory & Practice” 2014, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1045122.pdf.
- Zichermann G., Cunningham Ch., Gamification by Design. Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. O’Reilly, 2011.
- Żółkiewska S., APPetyt na APPlikacje. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2016.
- Żylińska M., Nauczanie i uczenie przyjazne mózgowi, Toruń 2013.