Zawód – social media manager – zakres kompetencji i przestrzeń działań

Author: Natalia Dubiel
Institution: Uniwersytet Rzeszowski
Year of publication: 2019
Source: Show
Pages: 29-39
DOI Address: https://doi.org/10.15804/kimwe2019103
PDF: kim/2019_1/kim2019103.pdf

Profession - social media manager - competences and action

Recently, social media are recognized as an integral part of human functioning. Taking into account a wide range of contacts and connections they include, one can observe they fulfill not only social but also professional and consumer functions. The popularization of media culture, technological paradigm and the character of informational society strongly influence every domain that covers human functioning. With no doubt, not only the way of communicating and leisure had changed but also labour market. Technological innovations somehow enforced the development of new professions, which until recently did not even have specific names. Social media manager as an occupation is relatively new but it has been gaining in popularity at a quick pace. The prominent role of the profession being discussed is recognized in business and marketing as well as in the public sector. A person responsible for managing social media must possess a wide variety of competencies crucial for making effective operations but also managing with sales rates and representing a proper corporate image.

References:

  • Bartosik-Purgat, M. (2016). Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych użytkowników. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Dorenda-Zaborowicz, M. Marketing w social media. Pobrane z: http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/Nowe_Media/article/view/NM.2012.003/2169 (data dostępu: 9.03.2019).
  • Drab-Kurowska, A. (2012). Social media marketing w marketingu XXI wieku. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, nr 26, s. 175–186.
  • DSW Biuro Karier. Pobrane z: http://www.biurokarier.dsw.edu.pl/kluczowe-kompetencje-na-wspolczesnym-rynku-pracy-ze-szczegolnym-uwzglednieniem-sektora-administracji-publicznej/ (data dostępu: 20.11.2018).
  • Fastnacht, D. (2016). Miękkie kompetencje w zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, nr 1, s. 109–114.
  • Gibson, S., Levinson, J.C. (2011). Marketing partyzancki w mediach społecznościowych. 126 narzędzi w walce o pozycję w internecie. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
  • Heuristic. Pobrane z: https://www.heuristic.pl/blog/e-marketing/10-narzedzi-do-analizy-i-optymalizacji-dzialan-marketingowych-w-internecie (data dostępu: 25.11.2018).
  • Iwanicka, A. (2011). Nowe zawody (w sieci) przyszłością dla pedagogów. Neodidagmata, nr 31/32, s. 149–160.
  • Kaczmarczyk, M. (red.). (2013). Oblicza komunikacji społecznej. Wokół problematyki marketingu i Public Relations w nowoczesnym społeczeństwie. Sosnowiec-Prague: Wydawnictwo Humanitas.
  • Kerpen, D. (2013). Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku. Gliwice: Wydawnictwo Onepress.
  • Koszembar-Wiklik, M. (2016). Media społecznościowe w komunikacji i kreowaniu wizerunku uczelni publicznych. Sosnowiec: Wydawnictwo Humanitas.
  • Kowalska, E., Kowalski, M. (red.). (2010). Reklama w społeczeństwie informacyjnym. Tychy: Wydawnictwo Maternus Media.
  • Kulig-Kozłowska, A. (2017). Facebook w szkolnej ławce. Media społecznościowe a edukacja polonistyczna. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
  • Mac, A. (2010). E-przyjaciele. Zobacz, co media społecznościowe mogą zrobić dla Twojej firmy. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Modrzewski, P. (2008). Google AdWords w praktyce. Skuteczna reklama w Internecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Pisarek, W. (2008). Wstęp do nauki o komunikowaniu. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
  • Podlaski, A. (2011). Marketing Społecznościowy. Tajniki skutecznej promocji w Social Media. Wydawnictwo Helion.
  • Siemieniecki, B. (red.). (2007). Pedagogika medialna. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Skrzydlewski, W., Strykowski, W. (2004). Media a edukacja: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Poznań: Wydawnictwo eMPi2.
  • Stasiuk-Krajewska, K., Chmielewski, Z., Tworzydło, D. (red.). (2013). Public relations-nie tylko Facebook. Rzeszów: Wydawnictwo Newsline.
  • Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia, Wyszukiwarka Opisów Zawodów. Pobrane z: http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow// (data dostępu: 20.11.2018).

internet marketing web marketing social media social media manager

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart