Przemiany na rynku wina w Polsce
- Institution: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
- Year of publication: 2022
- Source: Show
- Pages: 149-174
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ksm20220309
- PDF: ksm/35/ksm3509.pdf
Recent years saw significant changes on the wine market in Poland, not only in terms of production and consumption but also sales. It can be mostly contributed to domestic legislation changes and consumers readiness to grasp Western European culture prompted by the accession of Poland to the European Union. The aim of the article is to show the changes in the Polish wine sector and to present the main determinants of wine production, such as legal and geographical conditions. The work also presents the characteristics of the supply and demand sides of the domestic wine market. It also identifies the factors that have mostly contributed to the improvement of the situation of producers and shows the impact of the COVID-19 pandemic on the level of wine sales in Poland. Critical analysis of literature and statistical data allowed the obtainment of detailed information on the topic under study and for a detailed presentation of systematized facts related to the production and trade of wine in Poland over the last several years. An important element of this article is the account of the segmentation of Polish wine consumers, in which six main groups of people imbibing the drink in question have been proposed and described.
REFERENCES:
- Ambra S.A., https://www.ambra.com.pl/nasza-firma/, odczyt z dn. 8.05.2022.
- Bartex Bartol Sp. z o.o. sp.k., https://bartex.com.pl/, odczyt z dn. 8.05.2022.
- Błaszczyk J., Krzywonos M., Analiza właściwości moszczów winnych i win na przykładzie winnicy z Dolnego Śląska, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 2015, nr 411, s. 9–18.
- BNP Paribas, Polacy coraz chętniej piją wino i coraz więcej go produkują, https://media.bnpparibas.pl/pr/739743/bank-bnp-paribas-polacy-coraz-chetniej-pija-wino-i-coraz-wiecej-go-produkuja, odczyt z dn. 7.05.2022.
- Bosak W., Opłacalność produkcji wina oraz możliwości rozwoju komercyjnego winiarstwa w Polsce, http://www.winologia.pl/ekonomika.pdf, odczyt z dn. 5.04.2022.
- Brodnicka E., Rozwój polskiego winiarstwa w latach 2000–2017, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej” 2019, nr 126, s. 5–16.
- Brunner T., Siegrist M., A consumer-oriented segmentation study in the Swiss wine market, „British Food Journal” 2011, nr 113 (3), s. 353–373.
- Bruwer J., Li E., Wine-Related Lifestyle (WRL) Market Segmentation: Demographic and Behavioural Factors, „Journal of Wine Research” 2007, nr 18(1), s. 19–34.
- Bruwer J., Li E., Reid M., Segmentation of the Australian Wine Market Using a Wine-Related Lifestyle Approach, „Journal of Wine Research” 2002, nr 13 (3), s. 217–242.
- Euromonitor International, Wine in Poland, Passport, maj 2021 https://www.portal.euromonitor.com/, odczyt z dn. 19.03.2022.
- Fal M., Alkohol w Polsce. Kontekst społeczny, rynkowy i legislacyjny, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2020.
- Gut J., Krzywonos M., Piekara A., Winnice w Polsce, [w:] Żywność w XXI wieku. Od producenta do konsumenta, red. Gałkowska D., Kowalski S., Zięć G., Kraków 2021.
- Główny Urząd Statystyczny, Dostawy na rynek krajowy oraz spożycie niektórych artykułów konsumpcyjnych na 1 mieszkańca w 2020 r., https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5466/9/11/1/dostawy_na_rynek_krajowy_oraz_spozycie_niektorych_artykulow_konsumpcyjnych_na_1_mieszkanca_w_2020_roku.pdf, odczyt z dn. 4.04.2022.
- Goldberg R., A lifestyle analysis of the Singletons consumer segment in South Africa, „Journal of Contemporary Management” 2021, nr 18(1), s. 291–313.
- International Organisation of Vine and Wine, State of the Vitivinicultural World in 2020, https://www.oiv.int/public/medias/7880/oiv-state-of-the-vitivinicultural-world-2020-ppt.pdf, odczyt z dn. 5.04.2022.
- Jaros V., Współczesne nazwy polskich winnic, „Onomastica” 2015, nr 59, s. 301–319.
- Jęczmyk A., Winnice jako element polskiego dziedzictwa kulturowego na terenach wiejskich, „Zagadnienia Doradztwa Rolniczego” 2019, nr 3, 127–138.
- JNT Group, https://jntgroup.com/jnt-group/poznaj-nas/, odczyt z dn. 8.05.2022.
- Komor M., Segmentacja europejskich konsumentów według stylu życia, „Marketing i rynek” 2011, nr 7, s. 14–19.
- Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Ewidencja producentów i przedsiębiorców wyrabiających wino, Rok gospodarczy 2021/2022 (stan na dzień 26.08.2021 r.), https://www.kowr.gov.pl/biuro-prasowe/aktualnosci/ewidencja-producentow-i-przedsiebiorcow-wyrabiajacych-wino, odczyt z dn. 1.04.2022.
- Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Rynek wina w liczbach, dane na dzień 15.03.2022 r., https://www.kowr.gov.pl/interwencja/wino, odczyt z dn. 1.04.2022.
- Kubal M., Piziak B., Wine tourism on rual areas – Polish conditions after transformation, „Journal of Settlements and Spatial Planning” 2010, nr 1(2), s. 135–143.
- Makowski J., Miętkiewska-Brynda J., Turystyka winiarska w Polsce, „Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja” 2015, nr 1(15), s. 163–172.
- Milan-Lewicka M., Uprawa winorośli ma w Polsce wielowiekową tradycję, http://www.winnica.golesz.pl/uprawa-winorosli-ma-w-polsce-wielowiekowa-tradycje.html, odczyt z dn. 25.03.2022.
- Myśliwiec R., Uprawa winorośli, Kraków 2009.
- Pink M., Polska jako kraj winiarski? Od tradycji do rodzących się możliwości, „Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych” 2015, nr 2, s. 37–56.
- Poczta J., Zagrocka M., Uwarunkowania rozwoju turystyki winiarskiej w Polsce na przykładzie regionu zielonogórskiego, „Turystyka Kulturowa” 2016, nr 5, s. 115–130.
- Pomarici E., Boccia F., Catapano D., The wine distribution systems over the world: an explorative survey, „New Medit” 2012, nr 11 (4), s. 23–32.
- Poradnik handlowca, Import wina do Polski, https://poradnikhandlowca.com.pl/artykuly/import-wina-do-polski/, na podstawie danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, odczyt z dn. 3.04.2022.
- Portal internetowy wGospodarce.pl, Polacy pokochali wino w pandemii. Rynek rośnie, https://wgospodarce.pl/informacje/89644-polacy-pokochali-wino-w-pandemii-rynek-rosnie, odczyt z dn. 28.03.2022.
- Rekowski M., Światowe rynki wina, Poznań 2013.
- Risius A., Klann O., Meyerding S., Choosing a lifestyle? Reflection of consumer extrinsic product preferences and views on important (extrinsic) wine characteristics in Germany, „Wine Economics and Policy” 2019, nr 8(2), s. 141–154.
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2008 z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, (WE) nr 1782/2003, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 3/2008 oraz uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 i (WE) nr 1493/1999.
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 491/2009 z dnia 25 maja 2009 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1234/2007 ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku).
- Sathish S., Rajmohan A., Consument behaviour and lifestyle marketing, „International Journal of Marketing, Financial Services & Management Research” 2012, nr 1(10), s. 152–166.
- Stead M., Bauld L., Angus K., Macdonald L., Munafò M., Attwood A., Ataya A., Fuller E., Pickering K., Scoping and Feasibility Study to Develop and Apply a Methodology for Retrospective Adjustment of Alcohol Consumption Data, Public Health Research Consortium, London 2013.
- Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. 2009, nr 3, poz. 11).
- Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o oznaczeniach geograficznych win oraz aromatyzowanych produktów sektora wina (Dz.U. 2011, nr 120, poz. 690).
- Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich (Dz.U. 2022, poz. 24).
- Wyszukiwarka winnic Enoportal.pl, https://www.enoportal.pl/winnice/, odczyt z dn. 20.03.2022.
- Żmudzka E., Współczesne zmiany klimatu Polski, „Acta Agrophysica” 2009, nr 13(2), s. 555–568.
wine wine market in Poland wine production wine consumption wine sales Polish wine winemaking in Poland segmentation of wine consumers