Ewentualna nowelizacja konstytucyjnych regulacji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – niezbędna, wskazana czy niepotrzebna?
- Institution: Wyższa Szkoła Prawa i Administracji Rzeszowska Szkoła Wyższa
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3338-9836
- Year of publication: 2024
- Source: Show
- Pages: 97-108
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2024.05.07
- PDF: ppk/81/ppk8107.pdf
Possible Amendment of the Constitutional Regulations of the National Broadcasting Council – Necessary, Advisable or Unnecessary?
The author answers the question posed in the title of the paper on the basis of the analysis of doctrinal views and constitutional practice. He strongly advocates maintaining the constitutionalisation of the National Broadcasting Council, although he claims that the constitutional regulations shall be amended. He indicates which changes are necessary and which are advisable. The conclusion is that the two issues require necessary changes: first, the Council’s competencies related to the personal composition of the managing bodies of the public media and second, the appointment, dismissal and term of office of the members of the Council. The indicated changes include: the place of the Council in the structure of the Constitution; introduction of the duty to control abuses of freedom of speech, clarification that both obtaining and dissemination of information are under supervision, and control of broadcasting activity not only of public media but of all authorised entities.
Autor w oparciu o analizę poglądów doktryny i praktykę ustrojową odpowiada na pytanie postawione w tytule artykułu. Stanowczo opowiada się za utrzymaniem konstytucjonalizacji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, przy czym prezentuje pogląd, iż potrzebna jest nowelizacja konstytucyjnych regulacji KRRiT. Wskazuje, jakie zmiany uważa za niezbędne a jakie za jedynie wskazane. Dochodzi do wniosku, że nowelizacja jest niezbędna w dwóch kwestiach – kompetencji KRRiT związanej z kształtowaniem składu osobowego organów kierowniczych mediów publicznych oraz powoływania, odwoływania i kadencji członków Krajowej Rady. Wskazana, w zakresie: pozycji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w systematyce Konstytucji; zobowiązania Rady do stania na straży tego, aby wolność słowa nie była nadużywana; sprecyzowania, iż jej „straż” ma obejmować zarówno uzyskiwanie jak i rozpowszechnianie informacji oraz realizację zadań radiofonii i telewizji nie tylko przez publiczne ale wszystkie uprawnione podmioty.
REFERENCES:
- Bieś-Srokosz P., Kilka uwag na temat interesu publicznego jako wartości chronionej – kierunek zmian, „Gubernaculum et Administratio” 2021, nr 1.
- Blicharz J., Kategoria interesu publicznego jako przedmiot działania administracji publicznej, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji” 2004, t. 40.
- Chruściak R., Konstytucjonalizacja wolności mediów, wolności wypowiedzi oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Warszawa 2004.
- Chruściak R., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w systemie politycznym i konstytucyjnym, Warszawa 2007.
- Czarny P., Komentarz do art. 213 [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. P. Tuleja, Warszawa 2019.
- Danielewiczowa M., Ewentualnie jako semantyczny równoważnik pewnego warunku, ewentualnie pewnej alternatywy, „Linguistica Copernicana” 2009, nr 1.
- Eckhardt K., Komentarz do Konstytucji RP. Art. 213, 214, 215, Warszawa 2023.
- Galewska E., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako strażnik wolności słowa w radiofonii i telewizji. „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2016, nr 4.
- Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2022.
- Grzesiok-Horosz A., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji a Rada Mediów Narodowych, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2019, t. 27.
- Komierzyńska E., Zdyb M., Klauzula interesu publicznego w działaniach administracji publicznej, „Annales UMCS Sectio G” 2016, t. LXIII, 2.
- Kuciński J., Konstytucyjny system organów państwowych, Warszawa 2011.
- Małecka E., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji –konstytucyjny organ regulacyjny, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2022, nr 6.
- Młynarska-Sobaczewska A., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji [w:] Polskie prawo konstytucyjne, red. D. Górecki, Kraków 2006.
- Patyra S., Komentarz do art. 5 [w:] Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz, red. A. Niewęgłowski, Warszawa 2021.
- Patyra S., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji [w:] Ustrój konstytucyjny Rzeczypospolitej Polskiej, red. R. Mojak, Lublin 2000.
- Rokita J., Kawalec S., Państwo dla Obywateli. Plan rządzenia na lata 2005–2009, Warszawa 2005.
- Sadomski J., Komentarz do art. 213 [w:] Konstytucja RP, t. 2, Komentarz art. 87–243, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.
- Sobczak J., Komentarz do art. 1 [w:] Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz, red. A. Niewęgłowski, Warszawa 2021.
- Sokolewicz W., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako problem konstytucyjny, „Zeszyty Naukowe WSHiP” Prawo 2004, nr 9.
- Sokolewicz W., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako problem prawnokonstytucyjny [w:] Wolność słowa w mediach, red. D. Górecki, Łódź 2004.
- Sokolewicz W., Uwaga 4 do art. 213 [w:] Konstytucja RP. Komentarz, red. L. Garlicki, t. III, Warszawa 2005.
- Szymanek J., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji [w:] System organów ochrony prawnej w Polsce. Podstawowe instytucje, red. M. Kruk, Warszawa 2008.
- Ziembiński Z., Wartości konstytucyjne, Warszawa 1993.
- Zięba-Załucka H., Czy konstytucjonalizacja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji pomogła w zachowaniu jej niezależności? [w:] Dziesięć lat Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, red. E. Gdulewicz, H. Zięba-Załucka Rzeszów 2007.
Radio and television broadcasting Radiofonia i telewizja constitutionalisation wartości konstytucyjne famiglie arcobaleno freedom of expression wolność słowa konstytucjonalizacja constitutional values