Cyfrowy tłum – charakterystyka zjawiska
- Institution: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1397-9356
- Year of publication: 2018
- Source: Show
- Pages: 261-272
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/siip201813
- PDF: siip/17/siip1713.pdf
Digital crowd – characteristics of the phenomenon
The purpose of this article is to describe the phenomenon of the digital crowd, which is a phenomenon specific to the functioning of political debate on the Internet (with particular emphasis on social media). Referring to the concept of Le Bon and Girard, it presents the behavior of the digital crowd and its importance for the development of public debate in the area of mass communication such as the Internet.
Celem artykułu jest opisanie zjawiska cyfrowego tłumu, specyficznego dla funkcjonowania debaty politycznej w Internecie (ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych). Odnosząc się do koncepcji G. Le Bona i R. Girarda, przedstawia sposób zachowania się cyfrowego tłumu i jego znaczenie dla rozwoju debaty publicznej w obszarze komunikacji masowej, jakim jest Internet.
BIBLIOGRAFIA:
- Dudek Z., Kozioł ofiarny jako personifikacja kompleksu Cienia, „Albo Albo. Problemy Psychologii i Kultury” 2001, nr 4.
- Dymek J., Najnowsi barbarzyńcy, Dwutygodnik (online), https://www.dwutygodnik.com/artykul/6870-najnowsi-barbarzyncy.html, 25.11.2018.
- Napiórkowski M., Człowiek-marka powstaje, [w:] Plaga celebrytów, red. W. Pessel, S. Zagórski, Łomża 2013.
- Eco U., Wymyślanie wrogów, Poznań 2012.
- Facebook od 10 lat w Polsce. Z platformy korzysta dziś przeszło 16 mln polskich użytkowników, Bankier.pl, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Facebook-od-10-lat-w-Polsce-Z-platformy-korzysta-dzis-przeszlo-16-mln-polskichuzytkownikow-7589177.html, 25.11.2018.
- Girard R., Kozioł ofiarny, Łódź 1987.
- Kubiński G., Narodziny podmiotu wirtualnego. Narracja. Dyskurs. Deixis, Kraków 2008.
- Le Bon G., Psychologia tłumu, Lwów 1930.
- Słomski D., Zaskakująco dobre wyniki Facebooka. Rośnie liczba użytkowników, Money.pl, https://www.money.pl/gielda/wiadomosci/artykul/facebook-wyniki-finansowe-cambridge-analityca,14,0,2404366.html, 25.11.2018.
- Tuan Y.-F., Przestrzeń i miejsce, Warszawa 1987.
crowd internet democracy equality media tłum demokracja równouprawnienie