Slaktywizm – iluzoryczna aktywność czy realne działanie?
- Institution: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
- Year of publication: 2017
- Source: Show
- Pages: 151-173
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/siip201708
- PDF: siip/16/siip1608.pdf
Slactivism- illusory activity or real action?
The development of new technologies at the turn of the 20th and 21st centuries led to a considerable virtualization of everyday life. Young people increasingly perceive new technologies as a space to create their own identity, as well as to new sources of virtual acquaintanceship. Slacktivism, which is termed by most researchers as a pejorative phenomenon, is also used in today’s reality to promote various events or social campaigns. The main purpose of this article is to answer the question whether passive activism is only an illusory activity of young people, or can lead to a greater involvement in real life.
Rozwój nowych technologii na przełomie XX i XXI w. doprowadził do znacznej wirtualizacji codziennego życia. Młodzi ludzie coraz częściej postrzegają nowe media jako przestrzeń do kreowania własnej tożsamości, a także jako źródło poznania wirtualnych znajomych. Slaktywizm, który przez większość badaczy określany jest mianem pejoratywnego zjawiska, w obecnej rzeczywistości wykorzystywany jest także do propagowania różnych wydarzeń czy kampanii społecznych. Głównym celem niniejszego artykuły jest odpowiedź na pytanie, czy bierny aktywizm stanowi tylko iluzoryczną aktywność młodych ludzi, czy wręcz przeciwnie, może prowadzić do większego zaangażowania w realnym życiu.
REFERENCES:
Literature:
- Babecki M., Pierzchalski F., Transformacje rzeczywistości. Przejawy aktywizmu w kulturze, mediach i polityce, Kraków 2013.
- Bailyn E., The difference between slacktivism and activism: How ‘Kony 2012’ is narrowing the gap, Huffingtonpost (online), http://www.huffingtonpost.com/evan-bailyn/kony-2012-activism_b_1361791.html, 26.02.2017.
- Barska A., Świat kobiet w krajach Maghrebu. Wokół tradycji i nowoczesności, Opole 2012.
- Bukowiecki Ł., Obarska M., Stańczyk X., Miasto na żądanie. Aktywizm, polityka miejska, doświadczenia, Warszawa 2014.
- Colding-Jorgensen A., Stork Fountain Experiment #1: Why Facebook groups are not democratic tools, Virkeligheden (online), http://virkeligheden.dk/2009/stork-fountain-experiment-1-facebook-groups-are-not-democratic-tools/, 25.02.2017.
- Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2006.
- Ćwik N., Kanapowi aktywiści, Proto (online), http://www.proto.pl/PR/Pdf/kanapkowi_aktywisci.pdf, 21.02.2017.
- Dziuba D., Ekonomika crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej, Warszawa 2015.
- Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. »Ja« i społeczeństwo w epoce nowoczesności, Warszawa 2007.
- Golinowski J., Kaszkur A., Dyskurs publiczny w praktykach społecznej kontestacji, Bydgoszcz 2014.
- Gutowska A., Kanapowi wojownicy, My3miasto (online), http://my3miasto.pl/aktualnosci/kanapowi-wojownicy/, 05.03.2017.
- Harcup T., Alternative Journalism, Alternative Voices, New York 2013.
- Who is Joseph Kony? Questions and Answers on the Lord’s Resistance Army, Human Rights Watch (online), https://www.hrw.org/sites/default/files/related_material/Kony%20QA%203%2021%202012.pdf, 01.12.2017.
- Indiegogo, Wikipedia (online), https://en.wikipedia.org/wiki/Indiegogo, 26.02.2017.
- Janicka-Olejnik E., Klimek K., Dzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej, Łódź 2016.
- Jurczyszyn Ł., Kołtan J., Kuczyński P., Rakusa-Suszczewski, Obywatele ACTA, Gdańsk 2014.
- Kasprzycki-Rosikoń J., Piątkowski J., Crowdsourcing. Jak angażować konsumentów w świat marek, Gliwice 2013.
- Kaszkur A., Laska A., Wyzwania innowacyjności w sferze publicznej, Bydgoszcz 2015.
- Kiva (organizacja), Wikipedia (online), https://pl.wikipedia.org/wiki/Kiva_(organizacja), 26.02.2017.
- Konik R., Czy nowe media są faktycznie nowe? Kilka uwag na marginesie sporu o definicję nowych mediów, „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu” 2011, nr 12.
- Kroik J., Skonieczny J., Innowacja społeczna a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PTZP (online), http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2013/p014.pdf, 26.02.2017.
- Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.
- Haiti – od tragedii do odbudowy. Specjalny raport, miesiąc po zdarzeniu, Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, PCK (online), http://www.pck.pl/media/repository/news/201003/Haiti-raport.pdf, 30.11.2017.
- Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, PCK (online), http://www.pck.pl/pages,6_75.html, 30.11.2017.
- Morozov E., The Net Delusion. T.he Dark Side of Internet Freedom, New York 2011.
- Niedobecka K., Slaktywizm – generacja Facebook’owych leni, Wiec jestem (online), http://wiecjestem.us.edu.pl/slaktywisci-generacja-facebook-owych-leni, 04.03.2017.
- Olszacki P., Kakao DecoMorreno książką?O co chodzi?, Jastrzab post (online), http://jastrzabpost.pl/newsy/kakao-decomorreno-ksiazka-o-co-chodzi_362136.html, 22.02.2017.
- PAH, Pajacyk, http://www.pajacyk.pl, 03.03.2017.
- Peret-Drążewska P., Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2014.
- Sokołowski M., Oblicza Internetu. Sieciowe dyskursy, (Roz)poznawanie cyfrowego świata, Elbląg 2014.
- Sosnowska M., Ile razy dziennie na Facebooku klikamy »lubię to«?, Focus (online), http://www.focus.pl/sekrety-nauki/ile-razy-dziennie-na-facebooku-klikamy-lubie-to-11767, 03.03.2017.
- Swachta K., Afera wokół »Kony 2012« – o co chodzi?, Socjomania (online) https://socjomania.pl/afera-wokol-kony-2012-o-co-chodzi, 26.02.2017.
- Szafraniec K., Młodzi 2011, Warszawa 2011.
- Trębicka M., Globalna wioska w czterech aspektach – zbliżaniu, izolacji, wspólnocie i osamotnieniu, „Rozprawy Naukowe” 2008, nr 2.
- Trzęsienie ziemi na Haiti, UNIC (online), http://www.unic.un.org.pl/haiti/, 30.11.2017.
- Wysocka E., Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne, Warszawa 2012.
internet activism clicktivism slacktivism aktywizm internetowy kliktywizm slaktywizm młodzież young people nowe media new technology