Distribution of Power and a Political Change in David Hume’s Poltical Theory

  • Author: Łukasz Perlikowski
  • Institution: Mazovian Public University in Płock
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4504-7625
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 195-208
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/siip201911
  • PDF: siip/18/siip1811.pdf

In this paper I would like to present an interpretation of David Hume’s political theory. Therefore, a method of investigation can be recognized as hermeneutical one. Main threads which I would like to emphasize are: concept of stability, distribution of power, role of an opinion in political dimension and a conservative attitude toward a change. I claim that important lesson for political science can be taken from his theory. Generally speaking, this lesson consists in refusing the so-called political regime fetishism and focusing on the relevant issues of social stability. These issues are strictly determined by the opinions, hence the proper subject-matter of political science is identified with them. As one of the conclusions I propose a thesis that politics is, and ought only to be slave of opinions, what is an allusion to a famous sentence from A Treatise of Human Nature that the reason is, and ought only to be the slave of the passions.

Dystrybucja władzy i zmiana polityczna w teorii polityki Davida Hume’a

W tekście prezentuję interpretację teorii polityki autorstwa Davida Hume’a. Stąd metodę dociekań można określić jako hermeneutyczną. Główne wątki, które podkreślam w toku wywodu to: pojęcie stabilności, dystrybucja władzy, rola opinii w wymiarze politycznym i konserwatywna postawa wobec zmiany. Twierdzę, że z teorii Hume’a można wyciągnąć ważną lekcję dla nauk o polityce. Ogólnie rzecz biorąc, lekcja ta polega na odrzucenia tak zwanego fetyszyzmu ustroju politycznego i skupieniu się na relewantnych sprawach związanych ze stabilnością społeczną. Kwestie te są ściśle determinowane przez opinie, stąd właściwym przedmiotem nauk o polityce powinny być właśnie one. Jako jeden z wniosków proponuję twierdzenie, że polityka jest, i powinna być tylko niewolnikiem opinii, co stanowi aluzję do słynnego zdania z Traktatu o naturze ludzkiej, że rozum jest, i powinien być tylko niewolnikiem emocji.

BIBLIOGRAFIA:

  • Haakonssen, K. (2009). Hume’s Political Theory [in:] Cambridge Companion to David Hume, eds. D.F. Norton, J. Taylor.
  • Harrington, J. (1992). The Commonwealth of Oceana and A system of Politics, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Hart, H.L.A. (1972). Rawls on Liberty and its Priority, University of Chicago Law Review, vol. 40, No. 3, Article 5.
  • Hume, D. (2011). A Treatise of Human Nature [in:] D. Hume, The Essential Philosophical Works, Hertfordshire, Wordsworth.
  • Hume, D. (1987). Essays. Moral, Political and Literary, ed. E.F. Miller, Indianapolis, Liberty Fund.
  • Mazner, R.A. (1996). Hume’s Constitutionalism and the Identity of Constitutional Democracy, American Political Science Review, vol. 90, No. 3, Sept. 1996.
  • Oakeshott, M. (2006). Lectures in the History of Political Thought, ed. T. Nardin, and L. O’Sullivan, Imprint Academic.
  • Tulejski, T. (2009). Konserwatyzm bez Boga. Dawida Hume’a wizja społeczeństwa, państwa i prawa, Warszawa Chicago, Fijor Publishing.
  • von Hayek, F.A. (1973). Law, Legislation and Liberty. vol. I Rules and Order, London, Routledge & Kegan Paul.

David Hume political theory stability distribution of power political regime Change rationality teoria polityki stabilność dystrybucja władzy reżim polityczny zmiana racjonalność

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart