Contemporary Concepts in Teachers Education in the Context of European Commission Standards

  • Author: Beata Dyrda
  • Author: Irena Przybylska
  • Year of publication: 2006
  • Source: Show
  • Pages: 43-52
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.06.9.2.04
  • PDF: tner/200602/tner904.pdf

In the article the authors intend to pinpoint a variety of notions of teachers professional education and growth. The abundance of ideas can be attributed to different social needs and expectations. Political, economic and cultural changes in Poland resulted in growing attention in the area of education and teachers’ social role. The authors try to outline the latest tendencies in pedeutology, particularly concentrated on the models of teachers education.

REFERENCES:

  • Duraj-Nowakowa, K. (2000): Systemologiczne inspiracje pedeutologii. Kraków.
  • Gołębniak, D. (1998): Zmiany edukacji nauczycielskiej. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń-Poznań: EDYTOR s.c.
  • Koć-Seniuch, G. (2000): Od kwalifikacji nauczycielskich do kompetencji nauczycielskich. [in:] Koć-Seniuch, G.; Cichocki, A. (ed.). Nauczyciel i uczniowie w dyskursie edukacyjnym. Białystok: Trans Humana.
  • Koć-Seniuch, G. (2003): Profesjonalizacja w kształceniu nauczycieli, [in:] EkiertOldroyd, D. (ed.). Problemy współczesnej pedeutologii. Teoria- Praktyka-Perspektywy. Katowice: Wyd. UŚ.
  • Kotusiewicz, I. (1997). “O miejscu pedeutologii w programie edukacji nauczycielskiej”, Edukacja: studia, badania, innowacje, 1(57).
  • Kozielecki, J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, .
  • Krajewska, A. (1995): Rola nauczyciela we współczesnej szkole. [In:] Koć-Seniuch, G. (ed.) Nauczyciel i uczniowie w sytuacjach szkolnych. Białystok: Trans Humana.
  • Kwiatkowska, H. (1988). Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli. Założenia i metody edukacji nauczycielskiej. Warszawa: PWN.
  • Kwiatkowska, H., Lewowicki, T. (1995). “Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczycieli”, Studia Pedagogiczne, 61. Warszawa: Instytut Technologii Eksploatacji.
  • Kwaśnica, R. (1995): Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, [in:] Kwiatkowska, H., Lewowicki, T. (ed.). Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczycieli. Studia Pedagogiczne LXI. Warszawa: PAN,
  • Kwaśnica, R. (1993) (ed.). Pytanie o nauczyciela. Warszawa: Wyd. UW.
  • Schon, D. A. (1983). The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books.

teachers education pedeutology competences professional development

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart