New Dimensions of the Role of the Teacher in a Knowledge-based Society

  • Author: Beata Dyrda
  • Institution: University of Silesia
  • Author: Irena Przybylska
  • Institution: University of Silesia
  • Year of publication: 2007
  • Source: Show
  • Pages: 119-128
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.07.13.3.09
  • PDF: tner/200703/tner1309.pdf

The core of interest in the article concerns the new dimensions of teachers’ roles. It is considered in the context of the concept of the knowledge-based society. The authors consider the nature of the relation between personal and professional competences and how they contribute to effective teaching as well as participation in professional learning communities. The main assumption is that personal competences pre-empt professional ones and enable teachers to fulfill the roles which are perceived in the different dimensions.

REFERENCES:

  • Cichoń, W. (1996). Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
  • Gołębniak D. (1998), Zmiany edukacji nauczycieli, wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń; Poznań: Wydawnictwo Edytor.
  • Key competences. A developing concept in general compulsory education (2002). Belgium: Eurydice.
  • Kwiatkowska, H. (2003). Ontologia działania pedagogicznego inspiracją kształcenia nauczycieli. In: D. Ekiert-Oldroyd, (Ed.). Problemy współczesnej pedeutologii. Teoria – praktyka – perspektywy. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
  • Kwieciński Z. (1991), Konteksty pytań o zmiany w kształceniu nauczycieli. In: H. Kwiatkowska (Ed.). Edukacja nauczyciela wobec zmiany społecznej. Warszawa: PTP.
  • Learning: the treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty - first Century (1996). Paris: UNESCO Publishing,
  • Oldroyd, D., Elsner, D. & Poster, C. (1996). Educational Management Today. A Concise Dictionary and Guide. London: Paul Chapman Publishing Ltd.
  • Persson, M. (2006). Dimension and recommendations on the new role of the teacher. In Persson, M. (Ed.), A vision of European Teaching and Learning. Perspectives of the new role of the teacher. Karlstad: City Tryck & Karlstad,
  • Schulz, R. (1980). Procesy zmian i odnowy w oświacie. Warszawa: PWN.
  • Suchodolski, B. (1973). Kształcenie nieustające. Nowa Szkoła, 2.

professional growth knowledge-based society key competences

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart