The Attitudes of Academic Teachers as Well as Education Students Towards the Categories of Values Relativised in the Postmodern Culture
- Institution: University of Silesia in Katowice, Poland
- Institution: University of Silesia in Katowice, Poland
- Year of publication: 2012
- Source: Show
- Pages: 250-258
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.12.29.3.21
- PDF: tner/201203/tner2921.pdf
The article includes research results that were taken into consideration in order to diagnose beliefs concerning values disclosed by academic teachers and the youth studying in education majors. Nowadays, value issues are oft en taken up, because in the postmodern culture the concern about axiological orientations of people is becoming quite common. The imperative of implementing the value system is strongly attributed to the professional role of the teacher and that is why this phenomenon is worth exploring. Therefore, a part of analysis is included concerning inclinations of the researched people, what they think about selected values and what is the most precious value for them.
REFERENCES:
- Bruhlmeier, A. (1994). Edukacja humanistyczna. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
- Dąbrowski, K. (1981). Fazy i poziomy rozwoju psychicznego. Zdrowie Psychiczne, 5.
- Dróżka, W. (2001). Orientacje aksjologiczne i style działania nauczycieli. Między tradycją a nowymi wyzwaniami. In U. Ostrowska (Ed.), Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych. Olsztyn.
- Kleszcz, M., Łączyk, M. (in print). Pomiędzy wyobcowaniem a partycypacją – nauczyciele wobec wartościowania atrybutów kultury postmodernistycznej.
- Maliszewski, N. (2011). Dynamiczna teoria postaw. O relacji postaw jawnych i utajonych. Warszawa: WUW.
- Olbrycht K. (2004). Miejsce koncepcji człowieka w edukacji ku wartościom. In: A. Szerląg (Ed.) Edukacja ku wartościom. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
- Oppenheim, N. (2004). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S- ka.
- Pasterniak, W. (1995). Przestrzeń edukacyjna. Zielona Góra: WSP.
- Piotrowiak, E. (1994). Antywartości w kształtowaniu świadomości zawodowej kandydatów na nauczycieli. In: A.M. Tchorzewski (Ed.), Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli. Bydgoszcz.
education students postmodern culture value system attitude academic teachers