Comparative Studies in Social Rehabilitation
- Institution: Jagiellonian University, Kraków, Poland
- Year of publication: 2011
- Source: Show
- Pages: 371-383
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.11.24.2.28
- PDF: tner/201102/tner2428.pdf
This article is focused on the role of comparative studies in searching for innovation and reform in the context of social rehabilitation. Comparative studies in social rehabilitation are not based on a clear-cut methodology of their conduction but borrow from comparative pedagogy even though the methodological ambiguity as well as the very subject of interest of social rehabilitation is different from that of other pedagogical studies. The article is an attempt to find the procedure of comparative studies by determining the subject of research and basic comparative categories as well as by developing an appropriate method of research.
REFERENCES:
- Guziuk, M. (2003), Autorski model wsparcia społecznego polskich emigrantów. In Kawula S., Marynowicz-Hetka E., Przecławska A. (Ed.), Pedagogika społeczna w perspektywie europejskiej. Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość. Olsztyn: Kastalia.
- Klaus, W. (2009), Dziecko przed sądem. Wymiar sprawiedliwości wobec przestępczości młodszych nieletnich, Warszawa: Wyd. Akad. i Profesjonalne.
- Kusztal, J. (2008), System resocjalizacji młodzieży w Polsce i w Niemczech, Kraków, WAM.
- Kusztal J. (2009), Badania porównawcze instytucji i systemów resocjalizacji. Potrzeba kształcenia studentów resocjalizacji. In B. Urban (Ed.), Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna (pp. 241 – 252), Kraków: Impuls.
- Kusztal, J. (2009), Pedagogiczne ramy działań pomocowych służb społecznych na rzecz osób i grup marginalizowanych. Zasada podmiotowości. Not published.
- Kusztal, J. (2009), Zapobieganie marginalizacji społecznej środowisku lokalnym. Ramy prawne. Not published.
- Myszkowska-Litwa, M. (2009), Badania porównawcze. Wprowadzenie. In S. Palka (Ed.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.
- Pachociński, R. (2000). Przedmiot pedagogiki porównawczej. In R. Leppert (Ed.), Edukacja w świecie współczesnym. Wybór tekstów z pedagogiki porównawczej, Kraków: Impuls.
- Pachociński, R. (2007), Pedagogika porównawcza, Warszawa: Wyd. Akad. „Żak”.
- Palka, S. (ed.), (2009), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.
- Palka, S. (2004), Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk: GWP.
- Przecławska A. (1998), Pedagogika społeczna – tradycyjne odniesienie i współczesne wyzwania In: Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Łódź: Wyd. UŁ.
- Przyborowska, B. (2007), Systemy innowacyjne w edukacji w kontekście teorii, metodologii i praktyki pedagogicznej. In Śliwerski B. (Ed.), Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, t. II, (pp. 41 – 52), Kraków: Impuls.
- Recommendations (2006) of the II Committee of the Ministers of member countries of the Council Of Europe on the European Prison Rules adopted by the Committee of Ministers on 11 January 2006 during the 952 meeting of delegates.
- Rejman, J. (2006), Innowacje penitencjarne. In: Kozaczuk F. (Ed.), Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich, Rzeszów: Wyd. UR.
- Rogalski, W. (2008). Aktualny i pożądany model działalności kulturalnej, Roczniki LTNK, 8, Kraków.
- Sajdak, A. (2009). Badania metaporównawcze w pedagogice, In Rocznik Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Oddział w Krakowie. Vol. LXII.
- Sobczak, S. (2009). Aksjologia i teleologia pedagogiki resocjalizacyjnej, Warszawa, wyd. Pedagogium.
- Stańdo-Kawecka, B. (2007), Prawo karne nieletnich, Warszawa: Wolters-Kluwer.
- Stańdo-Kawecka, B. (2007 – 2008), Założenia modelowe i standardy międzynarodowe dotyczące nieletnich sprawców przestępstw, In Archiwum Kryminologii, vol. XXIX-XXX, pp. 417 – 430.
- Stępniak, P. (1998), Wymiar sprawiedliwości i praca socjalna w krajach Europy Zachodniej, Poznań, PDW „Ławica”,
- Stępniak, P. (2001), Pomiędzy resocjalizacją a pracą socjalną. Dylematy współczesnej penitencjarystyki. In B. Hołyst, W. Ambrozik, P. Stępniak, Więziennictwo – nowe wyzwania. II. Kongres Penitencjarny, Warszawa–Poznań–Kalisz.
- Szczepaniak, P. (2003), Metodyczne aspekty oddziaływania na więźniów. In T. Bulanda, R. Musidłowski (Ed.), System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa: ISP.
- Szpringer, M. (2004). Profilaktyka społeczna, rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce.
- Szpringer, J. (2008), Zastosowanie badań jakościowych do prezentacji instytucji wychowawczej, Ruch Pedagogiczny, 1 – 2.
- Szpringer, B. (2003), Teoretyczne wyznaczniki systemu profilaktyki społecznej w środowisku lokalnym. In: D. Rybczyńska (Ed.), Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Kraków: Impuls.
- Szpringer, B. (2004), Pedagogika resocjalizacyjna w strukturze nauk pedagogicznych. In S.Palka (Ed.), Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, Kraków: Wyd. UJ.
- Szpringer, B. (2004), Teoretyczne wyznaczniki profilaktyki zachowań dewiacyjnych młodzieży. Not published.
- Szpringer, B. (2009), Sterowalność – podmiotowość jako osobowościowe opozycje w procesach resocjalizacyjnych. In M. Konopczyński, J. Kunikowski, S. Tomiuk (Eds.), Myślenie i działanie pedagoga (p. 87 – 94). Warszawa: Wyd. Pedagogium.
- Szpringer, A. (2009), Wprowadzenie do ontologii pracy społecznej. Kraków: Wyd. UP.
research method in pedagogy comparative studies social rehabilitation