”We are Still stuck in a Factory”: Social and Political Resistance to Changes in Education
- Institution: University of Sielesia, Katowice, Poland
- Year of publication: 2010
- Source: Show
- Pages: 74-84
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.10.20.1.06
- PDF: tner/201001/tner2006.pdf
The changed dynamics of everyday life make it impossible for the present and future generations to replicate their parents’ life patterns in the new social, political and economic contexts. This is why the state sets new challenges and responds with innovations for the education system. The system “produces” people according to society’s trends of development. “It is the school which, in times of unprecedented transformation, prepares to make necessary social changes and innovations (or at least it should do so). It is the school which prepares the next generation to participate in the social system by bringing up citizens for the state and training qualified employees for the economic system” (Sawisz 1989, p. 122, 5). Does the present education system offer sufficient opportunities for future citizens and employees to acquire the knowledge necessary for existing in a dynamically changing society? According to Alvin Toffler, it does not.
REFERENCES:
- Andrzejewski, B. (1999). Antropologia fizyczna na przełomie wieków. In: D. Birnbacher, Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Bauman, Z. (2000). Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa: PIW.
- Bauman, Z. (1995). Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, Warszawa: PWN.
- Bielska, E., Radziewicz-Winnicki, A., Roter, A. (2005) Social and Education Problems In Poland. Essays and Chosen Conceptions at the Background of the EU Accession, Katowice: ŚWSZ.
- Birnbacher, D. (1999). Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, Warszawa: Oficyna Naukowa.
- CBOS 1999. Social opinion on education reform. Research report, research: “Current problems and events” (109), 16–22 June 1999, representative random and address sample of adult Poles (N=1099).
- CBOS 2008. Poles’ opinion about proposed changes in education. Research report, research: “Current problems and events” (222), conducted between 6–12 November, representative random and address sample of adult Poles (N=1050).
- Dołęga, Z. (1999). Rodzice wobec nowych zadań edukacyjnych i wychowawczych. In: (ed.) Górnikowska-Zwolak, E., Radziewicz-Winnicki, A., with cooperation of Czerkawski, A., Pedagogika społeczna w Polsce – między stagnacją a zaangażowaniem. Vol. 2, Katowice: Wyd. UŚ.
- Drucker, P. (1999). Społeczeństwo prokapitalistyczne, Warszawa: PWN.
- Edukacja, jest w niej ukryty skarb. (1998). Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO, Warszawa.
- Giddens, A. (2004). Socjologia, Warszawa: PWN.
- Górnikowska-Zwolak, E., Radziewicz-Winnicki A. (1997) Instytucjonalne przemiany w polskiej oświacie – przeszkody i ograniczenia, „Chowanna”, No. 1.
- Kwieciński Z. (1998). Demokracja jako wyzwania i zadania edukacyjne. In: (ed.) Melosik, Z., Przyszczypkowski, K., Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne, Poznań – Toruń: Wyd. EDYTOR.
- Kwieciński, Z. (2000). Tropy – Ślady – Próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Poznań & Olsztyn: Wyd. EDYTOR.
- Materne, J. (1991) Wychowanie wobec problemów współczesności. Ograniczenia i nadzieje. In: (ed.) Materne, J., Wychowanie wobec problemów współczesności, Zielona Góra: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze.
- Mead, M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa: PWN.
- Meighan, R., with cooperation of Barton, L., Walker P. (1993). Socjologia edukacji, Toruń: Wyd. UMK.
- Pilch, T.(2001). Pedagogika społeczna wobec procesów marginalizacji. Pedagogika Społeczna, 1.
- Radziewicz-Winnicki, A. (1997). Dylematy w przekazie wartości edukacyjnych w warunkach zmiany społecznej: stagnacja i anarchia. Edukacja, 2.
- Radziewicz-Winnicki ,A. (1999). Modernizacja niedostrzeganych obszarów rodzimej edukacji, Kraków: Wyd. IMPULS.
- Radziewicz-Winnicki, A. (2001). Oblicza zmieniającej się współczesności. Szkice z pedagogiki społecznej, etnografii edukacyjnej i socjologii transformacji, Kraków: Wyd. IMPULS.
- Sawisz, A. (1989). Szkoła a system społeczny. Wokół problematyki „nowej socjologii oświaty”, Warszawa: WSiP.
- Sunstein, C.R. (2006). Sprzeciw w życiu społecznym, Warszawa: Wyd. Sejmowe.
- Sztompka, P. (1997). Kulturowe imponderabilia szybkich zmian społecznych. Zaufanie, lojalność, solidarność. Studia Socjologiczne, 4.
- Sztompka, P. (1999). Kulturowe imponderabilia szybkich zmian społecznych. Zaufanie, lojalność, solidarność. In: P. Sztompka, (ed.), Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi czasu transformacji, Warszawa-Kraków: PWN.
- Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Warszawa: Wyd. Znak.
- Szymański, M. (2000). Porozmawiajmy o wychowaniu, Nowa Szkoła, 8.
- Świda-Ziemba, H. (1994). Mentalność postkomunistyczna, Kultura i Społeczeństwo, 1.
- Toffler, A. (1986). Szok przyszłości, Warszawa: PIW.
- Toffler A. (1974). Trzecia fala, Warszawa: PIW.
- Wciąż tkwimy w fabryce. Czy kapitalizm się skończy? Rozmowa z Alvinem Tofflerem, amerykańskim socjologiem i futurologiem (2009). Tygodnik Wprost, 4.
- Witkowski, L. (1991). Uwagi o funkcjach edukacji. Kultura i Społeczeństwo, 3.
- Znaniecki, F. (1937). Społeczne role uczonych a historyczne cechy wiedzy. Przegląd Socjologiczny T.V.
- Znaniecki, F. (1965). The Social Role of the Man of Knowledge. New York: Octagon Books.
man of knowledge social resistance education system reform sociology of education social communication knowledge society Education