Assessment of chosen musical competences of kindergarten teachers as an employment criterion
- Year of publication: 2015
- Source: Show
- Pages: 222-232
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.2015.40.2.19
- PDF: tner/201502/tner20150219.pdf
The importance of music in the general development of kindergarten children implies that teachers providing education, including music education, should be equipped with elaborate musical skills that, as might be assumed, should become a vital element taken into consideration during preschool teacher interviews. Research conducted in the Silesian region over the years 2014-2015 shows that the surveyed directors of kindergartens view musical skills, in most cases, as an essential supplement to other competences of teachers, among which the ability to play a melodic instrument and vocal skills are, in their opinion, the most important musical competences. The majority of directors only review documents confirming such competences, whereas almost a quarter of the surveyed participants admit to not verifying musical competences of future kindergarten teachers; the surveyed individuals claim, most frequently, that kindergarten teachers are sufficiently prepared to play a role of musical educators for small children, and that kindergarten teachers, instead of specialist musicians, should implement the content stipulated in the core curriculum. What is more, no statistically significant differences between respondents from urban and rural environments were identified.
REFERENCES:
- Bańko, A. (Ed.). (2000). Inny słownik języka polskiego, Warsaw: PWN.
- Białkowski, A., & Sacher, W.A. (Eds.). (2012). Standardy edukacji muzycznej. Warsaw: Fundacja ”Muzyka jest dla wszystkich”.
- Bonna, B. (2006). Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona. Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wlk.
- Burdeva, T. (2005). The Competence Of Music Teachers At The Elementary Schools. Trakia Journal of Sciences, 3(8), pp. 4-6.
- Collins, A. (2014). Neuroscience, Music Education and the Pre-service Primary (Elementary) Generalist Teacher. International Journal of Education & the Arts, 15(5).
- Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wyd. Edytor.
- Groźlińska, E., & Szlosek, F. (1997). Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.
- Juszczyk, S. (2005). Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice: Wyd. ŚWSZ im. gen. J. Ziętka.
- Juszczyk, S., Kisiel, M., & Budniak, A. (Eds.). (2011). Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej. Studia, rozprawy, praktyka. Katowice: Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Uniwersytetu Śląskiego.
- King, B.M., & Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warsaw: PWN.
- Kołodziejski, M. (2012). Muzyka i wielostronna edukacja dziecka. Częstochowa: WSL.
- Kowolik, P. (2010). Obszary kompetencji zawodowych współczesnego nauczyciela (zarys teoretyczny). In P. P. Barczyk & G. Paprotna (Eds.), Kompetencyjny kontekst warsztatu pracy nauczyciela. Mysłowice: GWSP im. Kard. A. Hlonda.
- Kwiatkowski, S. M., Bogaj, A., & Baraniak B. (2007). Pedagogika pracy. Warsaw: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
- Ławrowska, R. (2003). Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej. Cracow: Wyd. AP.
- Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych. Cracow: Impuls.
- Malko, D. (Ed.). (1988). Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Warsaw: WSiP.
- Michalski, A. (Ed.). (2002). Nowe koncepcje edukacji muzycznej. Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
- Okoń, W. (1996). Nowy słownik pedagogiczny. Warsaw: Wydawnictwo „Żak”.
- Palka, S. (Ed.). (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP.
- Podolska, B. (1987). Z muzyką w przedszkolu. Warsaw: WSiP.
- Sacher, W. A., & Weiner, A. (Eds.). (2011). Badania naukowe nad edukacją artystyczną i kulturową. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji.
- Sacher, W. (1997). Wczesnoszkolna edukacja muzyczna. Cracow: Impuls.
- Smak, E. (Ed.). (2006). Nauczyciel w edukacji przedszkolnej. Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.
- Surma, B. (Ed.). (2012). Nowe wyzwania i perspektywy dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Cracow: Wyd. WAM.
- Suświłło, M. (2001). Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Watoła, A. (2009). Przedszkole-przestrzeń rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza: Wyd. WSB.
- Wilk, A. (2004). Problemat kompetencji muzyczno-pedagogicznych studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej w świetle przeprowadzonych badań w latach 1992-1999. Cracow: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.
kindergarten teacher musical competences competence evaluation child employment