Towards micro-history – new look at the family history
- Year of publication: 2015
- Source: Show
- Pages: 63-72
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.2015.39.1.05
- PDF: tner/201501/tner20150105.pdf
The article is dedicated to the problems of history education in the early school years, a question which until now has been almost neglected in literature. Studies on constructing the historical senses of primary school pupils can help, if only partially, to fill in this gap. Two aspects are discussed: historical senses constructed in the context of educational situations (focusing on the content, developed around the teacher, concentrated on pupils’ knowledge) and historical senses constructed by pupils via narration. By analyzing the research material, the author was able to distinguish the subjective senses and meanings which pupils participating in the study assigned to spheres of private life and to spheres which are manifestations of grand history in private stories.
REFERENCES:
- Assmann A. (2006). Der lange Schatten der Vergangenheit. Erinnerungskultur und Geschichtspolitik. München: Beck.
- Assmann J. (1992). Das kulturelle Gedächtnis, Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. München: Beck.
- Domańska E. (1999). Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
- François É. (2010). Jeszcze raz o historii i pamięci. Kultura współczesna, 1(63), 18-30.
- Garbula J.M. (2010). Znaczenia historyczne w edukacji początkowej. Narracyjne konstruowanie historii rodzinnych. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
- Klus-Stańska D. (2004) (ed.) Światy dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Nora P. (1992). De l´archive à l´embléme. Paris: Gallimard.
- Ricoeur P. (2007). Pamięć, historia, zapomnienie. Kraków: Universitas.
- Stake R.E. (2005). Qualitative Case Studies. In: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (eds.). The Sage Handbook of Qualitative Research. Third edition. Thousand Oaks-London– New Delhi: Sage Publications.
- Szpociński A. (2010). Współczesna kultura historyczna. Kultura współczesna, 1(63), 9-17.
- Sztompka P. (2005). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Todorov T. (1995). Le abus de la mémoire. Paris: Arléa.
- Topolski J.(1996). Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej. Warszawa: Rytm.
narration history education memory micro-history children’s historical senses